måndag 29 maj 2017

Väntetid...en "flaskshals"


Jag har flera gånger den senaste tiden både på nätet i meddelande & telefonsamtal fått frågan, när ska du göra nästa operation? Med andra ord är det den sista operationen där själva silikonbröstet opereras in. Och jag kan tyvärr inte svara på den frågan. När jag i januari började fylla expanderproteserna för att töja huden på bröskorgen var det MÅNGA som gjorde samma och det innebär att det i nuläget är en "flaskhals" där alla ska opereras om. Jag hade önskat att det skulle ha skett redan i mars - april. Och i nuläget är det inte en bra tid alls om jag skulle få en operationstid, vilket skulle vara förödande, vilket de är medvetna om uppe i Linköping. Det är mycket inplanerat privat och det är en viss konvalescenstid som vanligt vid operationer. Som det ser ut nu skulle det bästa vara i mitten av augusti eller i mitten av september.

Jag ska återigen försöka mig på att använda mina bungypump-stavar. Förra gången jag försökte skavde expanderproteserna hål på muskeln så det blev en go ansamling av blod innanför muskeln. Jag var förmodligen liiiite för nitisk igen. Jag känner dock att kroppen behöver mer styrka innan nästa operation.

Frågan som har återkommit är: Är det värt det? - ABSOLUT, JAAA!!!
Redan hösten 2015 var jag uppe i Linköping första gången på konsultation och blev uppskriven på väntlista för operation. Därifrån till december 2016 var det väntetid. Så du kvinna som kontaktat mig och undrar om det är värt att opereras två gånger med allt vad det innebär så kan jag bara säga, JA! Det är så många fördelar med detta mot att ha de lösa proteserna. En frihet som inte går att beskriva. Mindre värk i nacke, axlar. Mindre snedställning av ryggen. Visst, värk som uppkom efter kemoterapin/cellgiftsbehandlingen är ju där den är, tyvärr. Men ALLT ANNAT ÖVERVÄGER!

Jag kan bara rekommendera/er  som är ambivalenta om ni ska opereras eller inte, ta och sätt upp dig på en konsultationstid hos din läkare och låt dem skicka en remiss till plastikavdelningen på ditt regionsjukhus. Du har inget att förlora. du kommer att få många fina hintar om och hur man kan operera.
Jag önskar dig lycka till!

Lev väl
/ Kram Tina







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar