måndag 25 augusti 2014

Själaringning du fattas mig......och ungdomsmaterial.

Jag satt idag i Dannäs kyrka under själaringningen för min vän som gått bort. Min jobbarkompis tände ljuset i ljusbäraren så jag kunde tända ett ljus. Tårarna strilade nedför mina kinder. Klockorna ekade runt kyrkans gamla medeltida byggnad...finns inga ord för hur vi runt om henne känner. Får man vara arg, besviken och förbanna...såklart! Men stanna inte därvid! Bevara dina minnen, linda in dem och förvalta dem väl.
Jag fick frågan, vad använder du för material i grupperna för barn/ungdomarna.
I verksamheten använder jag mig av div material inköpta bland annat hos Argument förlag. De har en bra blandning av etik/värdegrunds bildande material. Samtalskort som man kan ha nytta av i samling eller diskussionsgrupp. Böcker som man kan använda både i samlingar och på andakter. Men sanningen är den att, använder du dig av detta material ska du också vara beredd att kunna följa upp med ett samtal med enskild individ eller i grupp efter. Lämna sällan ett samtal där frågorna inte blir besvarade. En del måste lämnas obesvarade då man själv får analysera innehållet i berättelsen. Mycket av detta material omfattar etiska frågor. Ett annat har dilemma frågor som man ska reflektera över. Ett syfte med att använda sig av dessa material är att dels ha lite att luta sig mot. Det är oerhört viktigt att ge ungdomarna en nyanserad bild av vår värld, samhälle, relationer, tro, ect och finns det ett forum där man får uttrycka sin åsikt och bli accepterad för den man är och det man tycker så är detta gott.
***
...här är ett litet axplock av det material jag använder mig av...

Tack för att du läste!
Sol på er
Qram Tina

1 kommentar:

  1. Tack för fina tips som jag tar till mig. Du är proffsig i ditt arbete.

    SvaraRadera