tisdag 18 september 2012

Resa med SSRS båten Astra

I fredags blev jag liggandes hela dagen. Halsen kändes som om jag hade svalt glas. Hade planerat att göra en sak på förmiddagen men det fick jag avstå från. Blev istället ett besök på sjukhuset hos sjukgymnasten. Men det var inget positivt alls....så jag väljer att inte skriva mer om det. Men...med mycket vila så var jag på benen i lördags så jag kunde följa med på personalresan för anställda och förtroendevalda till Göteborg.
 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jag har fått tillåtelse att lägga in bilder och skriva om resan av familjen som förlorade sin son i helikopterolyckan 2003
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

...efter bussfärd mot Göteborg  blev det ett kaffestopp i Grandalen. Därefter bar det av mot Öckerö. Under tiden upp visade kyrkoråds ordförande mig hur man kunde följa Nisse på min telefon genom att gå in på Marine traffic när han körde räddnings båten Astra . Jätte intressant!

Väl framme på Öckerö så väntade räddningsbåten och deras personal på oss. Vi fick fri tillgång till båten hela dagen, helt fantastiskt generöst av dem. Personal visste om vår relation till en av de avlidna och hans familj och svarade på alla våra frågor, visade och ställde upp till 100 %.
Från Öckerö begav vi oss mot Marstrand. Vi var många som hade önskemål om att få åka till "Barlind" området där Helikopterolyckan inträffade. De var vänliga att stanna till där...
För ett ögonblick stannade tiden...


Med en stor klump i halsen redan när jag steg på båten så brast det totalt när vi kom fram till haveriplatsen, mamma M kastade ut en vacker handbunden bukett som hon gjort med blommor och havre från trädgården och åkern hemifrån. Ett fint och otroligt starkt ögonblick.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Efter olyckan startade en stor insamling på ssrs till minne av de förolyckade i helikopterolyckan utanför Rörö och på bl.a Astra finns en ãv alla Rescuerunner,
Rescuerunner Oskar Andersson.
 



Utöver det, samlades det dessutom in pengar, så det finns en andra Rescuerunner båt med Oskars namn på i Bolmen med omnejd. OSKAR GIL.

Efter  vi lämnat haveriplatsen var det tungt. Tankarna for tillbaks till somrarna med Oskar på jobbet "Guldgosse" ...for tillbaks till den den 18 november 2003 och den tunga tid som följde efter. Samtidigt var det på ett sätt fint, att se att det var en så vacker plats det hände på.
Hav, himmel ett.
 Denna underbart fina dag med sol. Oskar kändes så nära.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Efter "Barlind" fortsatte vi mot Marstrand. Har aldrig kommit havshållet till Marstrand men såååå fantastiskt vackert.
 
Båten Marianne Bratt åkte jämsides med oss upp till Marstrand och besättningen var även med oss på Marstrand.
 
Riktigt hängde över relingen och njöt av vinden i håret, stänk i ansiktet och att det bet i kinderna.
 
Väl på Marstrand så fick vi information av en av besättningsmännen Thomas om Astra, sjöräddning, livräddning och SSRS. Mycket intressant.
 
Därefter 30 min fritid och sedan lunch. Solen gassade och vi njöt i solen. Efter lunchen bestämde vi oss för att gå till en glassbar, kanske det var årets sista glass i strut, kändes så i alla fall.
 
Kyrkans folk, är ett folk som gillar fika och mat och sötsaker...
 

Vi fick en mycket rolig guide som visade och berättade om  intressanta händelser som hänt under 300 år på Carlstens fästning. Det gick kalla kårar genom ryggraden när han berättade...
 Forntid-Framtid-Nutid ansvar....Gotiska förbundet.
(jag är svag för symboler och söker "tecken" vart jag än går...)
Det blåste en aaaaning uppe på toppen av fästningen ja...
 
Innan hemfärden  avslutade Klas med en andakt i Marstrands kyrka. Vi var här några dagar sommaren 2003 och hälsade på vår vän Nisse som då jobbade och bodde i den dåvarande prästgården på Marstrand. Liten nostalgitripp.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 
Hemfärden med Astra var magisk... Solnedgången var fantastisk, ja ni vet ju att jag älskar solnedgångar, de ger mig sådan kraft. Men detta var himmelskt.
 
Hav, himmel ett.
 

Jag läste på Cajsas anslagstavla i går en text som stått där länge, jag vet inte vart hos fått det ifrån men det stod:
JAG ÄLSKAR DIG FRÅN MÅNEN OCH TILLBAKS


 
Jag avslutar med bilden där strålarna går från himmel till hav och tillbaks.
OSKAR  VI  ÄLSKAR  OCH  TYCKER  OM  DIG  FRÅN  HIMLEN  OCH  TILLBAKS
 

 
 
 
 





3 kommentarer:

  1. Det är inte med torrt öga jag läser detta. Glad för din skull att du orkade följa med.Du är fantastisk med din medkänsla, med så mycket du själv går igenom delar du med dig så mycket av dig själv. Förundras av hur du orkar. Kanske det ger dig kraft att orka med vardagen. OM det ändå ville bli ett slut på ditt elände, ett steg fram men två tillbaka ser det ut som. Men du är ju inte den som ger sig i första taget. Det är gott gry i dig Tina.Ta dagen som den kommer och njut då det passar. Kram./Lena

    SvaraRadera
  2. Vilken fin upplevelse ni hade i Bohuslän. Tur att du kunde vara med. Klumpen i halsen satt kvar länge efter jag läst om Oskar. Vi bor här i vår skog, och det är väl ganska skönt, men den renheten och storheten man upplever vid hav och kala klippor är enorm.

    Kram
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Vilken fin reseskildring, Tina.

    Så mycket blandade känslor, en resa som är fin att bära med sig.
    Vackra och talande bilder.

    Love!!!

    SvaraRadera