fredag 15 februari 2013

Money for nothing....

Ja ha nu går snacket igen...pensionsspar, pensionsspar, pensionsspar.
Hur roligt är det med detta frenetiska snack? Joooo, men det är sååååå viktigt säger en del, tänk noga nu så du kan leva gott när du blir gammal...
HA HA HA hur ska JAG tänka nu?
Sparar jag och dra åt svångremmen nu så har jag inte det där extra som jag kan använda och göra roliga/minnesvärda saker med barnen, som de kan komma ihåg om jag inte blir PENSIONÄÄÄÄÄÄR. Och sparar jag inte nu så har jag det kanske knapert när jag blir gammal.
 
ETT EXEMPEL:
XX cancerpatient fick frågan av sitt lönekontor om hon ville att de skulle sätta in de där extra pengarna som skulle utbetalas på hennes pensions spararkonto. Nu var det så att XX (som inte bor här omkring) just cellgiftsbehandlades och fick cellgifter lika ofta som jag fick. Och hade fått en dos dagarna innan och mådde PYTON.
Nu har jag turen att inte ha hjärtlösa typer på jobbet, och detta skulle inte hända mig. Men XX som jobbar på stor instution, blev tokrasande och gav kvinnan en utskällning. HUR kunde hon som vet OM, erbjuda detta??
 
Du som läser detta tänker kanske, tagga ner nu! MEN...detta är laddat, mycket laddat för alla som på olika sätt har haft en lieman på axeln, inte bara cancerpatienter.
 
Så, pengarna i madrassen, på bankkonto, eller på en pensionsfond, ja det är frågan?

 "När jag blir gammal"
När jag blir gammal ska jag bära lila.
Med en röd hatt som inte passar
och inte klär mig.
Och min pension ska jag spendera på
på konjak och sommarhandskar
och sidensandaler,
och jag ska säga att "vi
inte har pengar till smör" .
Jag ska sätta mig på trottoaren
när jag blir trött , Och jag ska glufsa i mig smakprov i affärer
Och jag ska trycka på alarmknappar
Och jag ska dra med min käpp längs
järnstaketen
Och jag ska gottgöra min ungdoms
måttfullhet. Jag ska gå ut i tofflor
i regnet
Och jag ska plocka blommor i andra människors
trädgårdar
Och jag ska lära mig spotta…
Men jag borde kanske öva lite
nu....? Så att folk som känner mig inte blir alltför
bestörta och förvånade
när jag plötsligt är gammal och börjar
gå klädd i lila."


 

3 kommentarer:

  1. Så bra Så bra!!!!!😊 Du är för härlig! Underbara inlägg! Kram i massor! Rosa❤🌷

    SvaraRadera
  2. Visst, visst.......kan det kännas tryggt och skönt, att veta om att ålderdomen är tryggad, ekonomiskt.

    Njut av livet medan du har det, brukar jag säga till mig själv. Inte slösa, men ge, ge och ge....... av din kärlek. Det ger också rikedom.

    Ler så gott när jag läser den fantastiska dikten. Nostalgi!

    Carpe Diem.

    LOVE!!!

    SvaraRadera
  3. Så bra skrivet Tina, Kram på dej!!

    SvaraRadera