lördag 25 oktober 2014

möte med mening...Jörgen Lithell gudstjänst...och värk

Möte med mening...så lyder vårt "motto" för vår församling där jag arbetar. Vad är då möte med mening? Det beror förstås på vem du frågar såklart...men för mig är det när jag ser att det jag gör generera något bra, och ser en glimt av förnöjsamhet i en människa som lämnar mina lokaler. I några veckor har det varit otroligt intensivt och kommer att vara framöver också. Härlig känsla infinner sig när man efter många månaders planering sätter en klockren gudstjänst till 110%. Vi hade en fartfylld gudstjänst i Kärda  i lördags med Jörgen Lithell, barnentertainer från Kumla. Jörgen och jag hade först workshop med de äldre barnen och efter några timmar kom de yngre in och vi övade och sjöng och spexade med kidsen så det rök om det. På kvällen hade vi uppträde i Kärda kyrka där barnen och vi sjöng. Och det var tryck ska ni veta. När vi drog igång Skrotsången så var det högt i tak!!! Jörgen är son till grundaren av Lithells korv så valet av kvällsmat var inte svårt.  Efter bjöds det på korvmojjemat, leeer, och kaffe kaka och godisfiskdamm till barnen, all in, inget fattades på bordet, och efter har jag bara hört gott om denna gudstjänst. Och alla inklusive mig själv och mina hjälpledare var euforiska efter denna hellyckade heldag. Vi var 105 st i kyrkan...28 barn som sjöng och 39 som kom från grupperna. Maxat! Och småbebbarna som stod och dansade i mittgången i kyrkan medans Jörgen spelade, WOW!!!


Idag i skrivande stund har vi miniordagläger här i Forshedabygdens församling (bloggar på min lunchrast)  Det är ca 25 barn och ungdomar som kommer över dagen. Avslutning ikväll då föräldrar får komma och lyssna på barnen.
På onsdag har jag bowlingkväll med pizzeriabesök, allt detta bjuder vi på, det är en del i vår verksamhet. Alla i barngrupperna är inbjudna och det är 30 st barn/ungdomar anmälda hittills, alla mellan 4 - 15 år. NICE!

Att sitta och diskutera med barnen är otroligt givande. I min nystartade KU - café grupp har jag ofta samtal om livets stort och smått. Jag använder mig bl.a av material från Argument förlag. Det är div samtals och värderingsövningar. Det känns bra att grupperna är en plats där det finns utrymme för alla. När jag presenterade mitt arbete för ledningen så avslutade jag med att när man går ut genom dörren efter en gruppgång ska man ha blivit:
*sedd
*lyssnad på
*berörd
*UPPLEVT GEMENSKAP
Och det är just detta, som gör att det generera i MÖTE MED MENING.

I veckan har jag haft mycket värk i kroppen och varit trött. I torsdags kände jag mig rejält dassig och somnade framför tv´n, och det var länge sedan jag gjorde det. När jag får den minsta lilla infektion i kroppen så strular lymfsystemet med mig. Jag masserar minst tre ggr om dagen och tar full dos Furix, vätskedrivande tabletter. Värken kommer av ansamling av vätska och det är lite enerverande för jag borde lyssna på kroppen och ta det lite lugnare men jag är ju så fruktansvärt på och energisk, nitisk. Dumbom!
Nåväl, det finns för många tappade sugar och passivt, lata och loja människor, så jag ska inte bli en av dem...thats it! Just like that, my friend!

Tack för att du läste!
Lev väl!
Qram/
Tina


1 kommentar:

  1. Du är så inspirerande för oss alla föräldrar och barn i Kärda :) tack för allt du gör.

    SvaraRadera