fredag 3 oktober 2014

På begäran delning av text i Värnamo Nyheter, och bortglömd träning...

I förra veckan blev jag ombedd att skriva ledaren på VN´s sida om förrättningar mm.
Jag har blivit ombedd att lägga ut texten här, för dom som inte hade tidningen. Rubriken denna dag var, NÖDVÄNDIGT.
I veckan som gått har det varit intensivt på många sätt. Mycket att göra på jobbet och en hel del åtaganden hemma :) Cajsa hade sin sista cup - match i söndags, där jag var och tittade. Och som ni vet så har Philles låt släpps som en teaser genom ULTRA MUSIC och den har i dagsläget ca 10.000 spelningar. Det har blivit lite dåligt med träningen nu på några veckor. Inte bra alls! Har ont o axlar, och bröstkorg. Men jag har å andra sidan gått en del på golfbanan på helgerna. Det där med att sockerintaget har höjts är inte av godo, alls. Känner i kroppen att den reagerar så illa på att jag börjat äta fel igen, skärpning på den fronten, BASTA!!! Har idag suttit och planerat på fam.gtj:en som ska vara den 18 oktober kl. 16.00 i Kärda med Jörgen Lithell. Ska bli så kul. En hel del att fixa med, men sådan tillfredsställelse. LOVE IT!
Att arbeta med människor är bland det bästa man kan göra. När man på vägen ser att man gör skillnad för personer, antingen det är små eller stora så ger det en sådan värme inuti kroppen. Möta unga, samt de som är mitt i livet är så roligt. Det ger mig mycket och jag hoppas och tror att det är ömsesidigt.

...här kommer texten som var med i VN:

Det är nödvändigt…så lyder rubriken för söndagens text.

Vad är nödvändigt? Det beror på var du lägger i dina värderingar, utifrån det du har i ryggsäcken, utifrån vad som komma skall i ditt liv.
Det nödvändiga är såklart det primära för att överleva -- äta, dricka, andas, ta dina mediciner så din kropp fungerar o.s.v. Men det andra nödvändiga, det att bli sedd, bekräftad. Du kan vara sedd på olika vis. För en del räcker det med att någon hälsar och de blir sedda på detta vis, eller blir berörd mentalt, tänk vad ett leende kan göra, eller en komplimang. Vad gör DU, just idag, som kan vara det där nödvändiga för just den enskilda medmänniskan du möter.
Jag själv tycker om att beröra folk både verbalt, mentalt och att visa ömhet. Jag lägger gärna en hand på någons axel eller arm när jag pratar med dom, klappar ett barn på huvudet eller  på kinden eller en liten kärleksfull knuff när vi spelar bandy, så där kamratligt. Jag njuter när jag ser att en samling har gett avtryck i ett barn eller tonåring när de lämnar församlingshemmet. Kanske var berättelsen jag läste, just den rätta som de behövde höra. Eller kramen de fick när de kom eller samtalet runt fikabordet där man blev sedd och bekräftad, för det man tycker…  det är just det som är nödvändigt, att vara accepterad sedd och bekräftad för den man är, och det man tycker. En sak poängterar jag för mina ungdomar i grupperna, det finns ett förhållningssätt som handlar om att:  Skicka vidare, Pay it forward. "Skicka vidare" som innebär att, när någon gör något gott/bra för dig, ska du i din tur göra goda gärningar för tre personer i din omgivning och på sätt sätta igång en kedjereaktion av goda handlingar. En handling som kan vara hur stor eller liten som helst. Och detta tror jag är ett nödvändigt förhållningssätt att plantera hos barn/ungdomar, för att få ett bättre samhälle där tolerans och acceptans ska växa.

Söndagens text handlar om Marta & Maria. Hur Marta fixar i sitt kök utan sin systers hjälp, ensam, medan Maria stannar upp, sätter sig ner och lyssnar på det som Jesus har att berätta. Vem gör rätt? Marta, som gör det som hon tycker är nödvändigt för att hennes hem ska fungera? Eller Maria, som stannar upp och lyssnar och gör det hon tycker är nödvändigt för sig själv? Det vi vet är, att: Det är nödvändigt att någon gång under veckan hitta tid att vila, återhämta sig. Din ”söndagsvila” kanske t.ex är på en tisdag eller torsdag beroende på hur du arbetar. Spelar roll ! Nödvändigt,  är att du på något sätt hittar just din tid, din vila att samla kraft för att orka, ork som behövs för dig själv och för att göra skillnad för någon annan, och att orka för att ”Pay it forward”, ”skicka vidare”.

Jag avslutar med Avicii´s text i ” Brother / Sister ”, vill själv kunna leva efter denna devis:

What if I'm far from home?
Oh, brother I will hear you call.
What i
f I lose it all?
Oh, sister I will help you out!
Oh, if the sky comes falling down for you,
There’s nothing in this world I wouldn’t do.

Lev väl!

Tina Svensson,
Församlingsassistent i Kärda & Hånger

TACK  FÖR  ATT  DU  LÄSTE  
LEV  VÄL!
SOL  PÅ  ER!

Qram / Tina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar