fredag 18 november 2011

Bakslag på lymfdrenage behandlingen

Bild som visar lymfpulsatorbehandling
lånad bild från webben


I tre veckor har jag provat en lymfpulsator på benen i en stor byxa som blåser upp sig och sedan trycker ut lymfvätskan bit för bit och i går var det dags för den 3e gången och denna dag skulle jag också prova en pulsatorjacka som pulserar ut lymfvätskan ur armen, bröstkorgen. Detta gör jag på rehabkursen i Jönköping. Jag kände att den var jätte bra och armbågsleden blev mycket lättare att röra och fingrarna lika så. När jag legat i tjugo minuter var det dags för benen igen. Här gör det mycket nytta, benen känns lätta och knäna går lätt att böja. 

MEN...

På kvällen när jag skulle lägga mig kändes det konstigt i överarmen och i armhålan på vä-sida. Anna sjukgymnasten sa att det kan samlas vätska som inte klarar av att gå vidare pga att jag har tagit bort lymfkörtlar i armhålan. Jag kände inget direkt men nu...fy...min överarm har ett häng undertill på ca 10 cm fullt med vätska. Jag började frenetiskt att massera för hand både i bröstkorgen och på armen, rörelser jag lärt mig sedan innan. Jag har legat med kompressions strumpor hela natten och det har tryckt så jag somnade inte förrän vid tre snåret.

Fy vad ledsen jag bli, hade hoppats så på denna behandling. Nu har jag ett mer lymf"häng" än innan jag började med lymfmassage... TRIST, LEDSAMT OCH JAG ÄR ARG... jag försökte lyfta och använda armen mer och mer på julpysselkvällen och resultatet blev mer värk och mer vätska och nu detta...

Jag försöker att få tag på sjukgymnasten i Jönköping för att få mer råd vad jag kan göra. Förmodligen bara gilla läget och äta furix och massera om om om om om om igen.



5 kommentarer:

  1. När jag träffade dig på pysselkvällen så hade jag ju ingen aning om vad du gått igenom. Du såg så glad och pigg ut. Men nu efter att ha läst din blogg och "lärt känna dig " så kan jag bara säga att du är en kämpe och att jag tycker så synd om dig när du får ett sådant här bakslag. Många styrkekramar till dig <3

    SvaraRadera
  2. Nej, inte är det detta som du hoppats på. Usch och fy. Förstår att du blir arg. Det är bra att bli arg ibland men inte hur länge som helst.
    Är det månne stressen och att du inte hinner vila som du behöver som ökar på vätskan? Nu får de allt hitta på en lösning till dig. Du hör att jag är arg och ledsen också.
    Nu får jag gå och ta en kopp kaffe och någon lugnande musik. Hoppas du gjort det också.
    Kramar
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Är så glad att jag fått lära känna dig å alla de andra glada på rehab i jönköping!! Aldrig mer vi skall fråga oss why me nu vänder vi på steken å säger TRY ME!! Nu tar vi fighten!! Tillsammans är vi starka! Tänker på dig!!

    Kramar i massor till dig å de dina!!

    SvaraRadera
  4. Man blir ledsen och frustrerad när det blir bakslag i behandlingarna, - det kunde väl räcka med att man fick cancer. Cancern är borta men det här "möget" får man leva med. Själv märker jag mer av värken om jag har nån infektion som är på gång i kroppen. Skulle också haft behandlingar nu som jag måste skjuta på nån vecka, trist.

    SvaraRadera
  5. Håller tummarna för att det är ett tillfälligt bakslag, ibland blir det ju sämre innan det kan bli bättre..
    Håll ut !

    SvaraRadera