fredag 10 augusti 2012

One of the best birthdays ever

...JA, det var en av de bästa födelsedagarna. I början av veckan hörde barnens pyssling av sig och sa att hon var i Sverige. Hon undrade om vi kunde träffas och det var med stor glädje vi tog emot henne.
Underbara Sarah var hos oss i lite mer än ett dygn. Sarahs gammelmormor Hannah (Erica)och min mormor Olga var syskon. Hannah (Erica) emigrerade till USA några år innan min mormor for över "pölen". De bodde i Hartford,  Connecticut. Olga, min mormor åkte till USA den 9 juni 1928 med destination New York, 17 år gamma, 18 i augusti. Hon arbetade som barnflicka hos en familj, mormor sa alltid Mrs Malkom ( on ??? petticoat rd???) när hon pratade om henne.
Min morfar Harald var alla redan i Hartford, och han åkte från Sverige 19 november 1927, 19 år gammal Också till New York.
Mormor och morfar träffades i Hartford, de kände inte varandra innan. Efter några år lämnade min mormor Hartford för att åka hem, hennes lillebror Anton var mycket sjuk och avled efter en tid. Mormor stannade då kvar i Sverige. Syster Hanna stannade i USA och gifte sig, fick bl.a  dottern Ellinore (Ellie), som bl.a fick dottern Laurie, som fick döttrarna Sarah och Norah. Vi vet att många av mormor och morfars syskon emigrerade.

Det var underbart att ha henne här, timmarna bara rusade iväg. På dagen hade vi telefonkontakt med henne och efter att ha kollat tider så kom hon med tåg till Värnamo från Göteborg på onsdags kvällen. Innan vi åkte hem så stannade vi till en snabbis i Apladalen och gick runt. Men tyvärr så var stugorna stängda. Men det var exotiskt ändå, gamla hus att titta på utvändigt.
Jag hade lagat lite mat, jag visste om att hon gillade Janssons frestelse och "svenska" köttbullar. Prinskorv, sill, ägghalvor, knäckebröd mm. Som dessert hade vi Småländsk ostkaka med jordgubbs sylt, grädde och glass. Så mysigt att sitta och äta och prata. Efter maten hamnade Cajsa och Sarah i soffan med en Svensk-Engelsk bok...de hade en lektion. Riktig underhållande måste jag säga.
Det blev ganska sent den natten, vi hade så mycket att säga.

Efter frukosten i går torsdag så åkte vi runt och kollade lite på bygden runt omkring. I Forsheda så klättrade de upp för alla stegar ända upp till lantaninen. Medeltida kyrkorna tyckte hon var mysiga att titta på, de andra också förstås.

Efter åkte vi till mamma och pappa i Gnosjö. Mammas föräldrarhem, mormor och morfar bodde där hela livet. Det var speciellt, rörande möte. En del av den Amerikanska släkten har varit på Norlid genom åren. Mamma plockade fram gamla kort från när Sarahs mormor och morfar Ellie och Bud var här. Nostalgi.
Magnus min bror hade förhinder att vara med, men hade köpt en stor Smörgåstårta. Detta hade Sarah aldrig ätit innan. KUL!
Och eftersom det var min födelsedag så hade vi köpt tårta.
På kvällen åkte vi till Sarahs kompis i Vejbystrand och lämnade henne där. Hon skulle tillbaks till Jordanien där hon studerar geologi och forskar om jordbävningar i Amman. Flyget skulle lyfta klockan tio från Köpenhamn.
Det blev ett sentimentalt farväl. Tårarna rann nerför mina kinder när vi lämnade henne.

Jag är så glad att jag spenderade mycket tid med mormor och morfar. Jag fick höra dem berätta mycket om resan "over there" som de sa. Jag var väl frågvis redan då, antar jag LEEEER.

Ja, jag får suga på karamellen läääänge nu. Men, jag ska absolut spara pengar så att jag någon gång kan resa till USA. Laurie bor i Kentucky, gaaanska nära Graceland...

Svenska köttbullar, Jansson och co
Sarah och jag
Yummie...innan efterätten Ost--ka--ka :)
Lite lektion i Svenska

Vackra Sarah
Torskinge kyrka
Dannäs kyrka från 1100-talet
Picknick paus på "ljugarbänken" utanför Dannäs kyrka

En man från Forsheda som emigrerade till USA hade med sig denna flagga på ett av sina besök till Sverige
Altartavlan i Forsheda kyrka
I--------------------> 30 meter upp till lantaninen i tornet
Klas, Cajsa och Sarah
Love lift us up where we belong
Ett mycket kärt möte, mamma Gun och Sarah

Pappa Krister och Sarah
En bild säger mer än 1000 ord

Smörgåstårta

Mormor Olga och morfar Harald Knutsson

Axel, Karl (Kalle i BOKA) mormor Olga, Hannah (Erika) ...bakom bilen morfar Harald bär Magnus

Vindruvsplockning i växthuset
Sarah plockar vindruvor
Krister, Sarah, Cajsa, Gun, Philip, Klas och Tina (Christina)
Många kort har tagit genom åren framför verandan på Norlid.
Födelsedags tårta
Huset

1 kommentar:

  1. LOVELY!

    Längtar till nästa gång Sarah kommer till oss.
    Hoppas på att vi får mer tid tillsammans då.
    Det finns så mycket mer vi kan låta Sarah få uppleva här. Inte minst att få träffa övrig släkt här i Sverige.
    Tina, det kändes speciellt fint, när vi hissade flaggan igår, både för dig på födelsedagen och för att välkomna underbara Sarah :)
    Tack för en fin eftermiddag.
    LOVE!!!

    SvaraRadera