torsdag 13 juni 2013

Skolavslutning 2013--tårar,glädje, tacksamhet och stolthet !

Idag var det dags igen för årets skolavslutning. Philip slutar 9:an och Cajsa slutar 5:an.
Det var vemodigt idag när han slutade. Många tankar susar förbi i ens huvud...
*
Det var en fin avslutning i kyrkan och mycket fin sång. Beundrar ALLA de ungdomar som har kämpat på många olika sätt utifrån sina olika förutsättningar. Är idag en stolt mamma med många tårar i ögonen, stolt över mina barn som är duktiga på sitt egna lilla vis. Stolt när vuxna säger till mig att, de är så artiga och hälsar så gott när de möter folk i samhället. Att de har visat civilkurage och är rättvisa.
Är idag stolt över ett bra grundskolebetyg. Rektor Agne höll ett fantastiskt tal till ungdomarna som slutade 9:an idag. Att man någon gång i livet kommer att förstå, att man har nytta av sina kunskaper från grundskolan, även om det är jobbigt att förstå det just nu efter allt "tjat" och alla krav i skolan. Att det viktigaste är att om man satsar på något som man verkligen är intresserad av så brukar det gå vägen här i livet. Han sa många andra tänkvärda tankar men det blir mycket att skriva om. Men detta tal gick rätt in idag!
*
Något som jag gillar mycket är att alla på låg-mellanstadiet samlas vis flaggstången och sjunger--Du gamla, du fria. Därefter sjunger man för alla som fyller år på sommaren. När man kommer till kyrkan så tågar alla klasser in, därefter så reser man sig och två elever tågar in med Svenska flaggan, stolta fanbärare.
*
Men denna dag är en milstolpe även för mig...jag kan idag bocka av en av alla händelser som jag vill uppleva i livet. Philles grundskoleavslutning: CHECK. Där pekar jag näsan åt cancern, ytterligare ett poäng till mig!
*
Mormor och morfar brukar alltid komma på barnens skolavslutning, så gjorde de även idag. Barnen belönades med fina blommor, ett fint brev från mormor och morfar och en "bonus".
Som traditionen bjuder så var det glass, jordgubbar, dajm mm till fikat efter.
På eftermiddagen firade vi Phille på Bambu.
*
En till som åter igen kan peka näsa åt cancern är mina pappa som fyller år idag...han har också avverkat ytterligare ett år, GRATTIS! --CHECK!

 Philip & Cajsa skolavslutningsfina. Redan här började tårarna att rinna denna dag...
 Fanan--- Svenska flaggan, sommarblommor.
 Sommarlovs fika
Cajsa, mormor, Philip, morfar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar