söndag 15 mars 2015

"En liten bit i taget så kommer du långt & En rullande sten blir aldrig mossig", Mötesplats om personligt ledarskap.

Inlägg på Mötesplats om personligt ledarskap.
...gå gärna in på sidan och begär att få gå med i denna grupp!

Motion för kropp och knop

Jag har en son som i år blir 18 år, när han var 6 år kom han in till mig i köket, tittade på mig och sa -" En liten bit i taget så kommer man långt" sedan gick han sin väg och lämnade mig stående förvånad med ett brett leende i köket. Just så, ingen förklaring, bara ett påstående. Vad han hört det har jag ingen aning om men uttrycket kommer till mig ibland när jag behöver det. När jag var färdigrehabiliterad från min cancer låg det på mig och enbart mig att komma i form igen. Jag stod vid ett vägskäl. Låta det bero och bara vara och lämna det därvid med motionen eller ta tag i den tuffa biten att komma på fötter igen.  Efter att ha varit totalt eliminerad i kroppen så stod det på min lott att återfå ett normalt förhållningssätt till min kropp, börja bygga upp den igen, och detta var ingen lätt uppgift. Men skam den som ger sig, " En liten bit i taget så kommer man långt"...det var dags att börja. Motivationen var för det mesta på topp och kropp och knopp hör ihop. Jag resonerade som så, -  bättre lite motion än ingen alls, den motion som görs är av godo om så bara att du orkar gå  fem ggr i trappan. Knoppen fick sin motion genom mindfulness, vilket jag varmt kan rekommendera.
*
Uttrycket "En rullande sten blir aldrig mossig"  är ett av mina motton. Idag är jag back to basic & lever till 110 %. Ser en tillfredsställelse i att arbeta med olika projekt på jobbet, små som stora. Att hålla igång och röra på mig, Hålla kropp och knopp synkade gör jag genom att utöva Bungy - Pump i naturen med ackompanjemang av fågelsång. Där på vägen lägger jag upp mitt strategiska tänkande, gör grovplanering, utvärderar arbete mm. När jag vandrar runt med mina stavar tänker jag som bäst, m.a.o. håller knoppen i trim.
*
Har du erfarenhet av att ta en liten bit i taget? Jag är intressant att veta hur du tolkar  " En rullande sten blir aldrig mossig".

Tack för att du läste
Lev väl!
Qram
Tina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar