söndag 29 mars 2015

Clownhappening i Kärda kyrka

Veckan som varit har erbjudit det mesta. Grupper, möten, övningar och nu till sist äntligen den happening som barnen väntat på i Kärda. Gudstjänsten med clownen Molly ( Malin Kindvall) som agerar och sjunger. Jag valde att hyra in Malin innan kyrkan och ha "liten clownskola" med alla barn som ville vara med. Stora som små lärde sig hur man agerar och prövade på olika metoder att framföra sin gestalt som just clown. Detta föll väl ut och det bjöds på mycket fniss och skratt och snubbel bland kidsen. Inledningsvis så dansade barnen in tillsammans i kyrkan till en rörelsesång. Min KU-café grupp sjöng till avslutning Leonard Cohens Hallelujah, med komp på gitarr av en av KU-grabbarna. Jag önskar så att jag kunde dela med mig av detta men tyvärr så har jag det inte inspelat.
*
Malin, förlåt Molly bjöd på en härlig dialog med barnen och hon bjöd på sig själv till 110 %.
Även vi i Kärda kyrka hade knasstolar och snubbel på mattan som en av kyrkvärdarna minsann fick ta hand om, leeer. Malin och jag hade tillsammans en del rörelsesånger som vi körde med besökarna. Det var ett härligt åldersspann, allt från 6 månader till knappt 90 år. Alla hade lika kul! Malin har en enorm förmåga att få bort det blyga hos barnen så de vågar att agera.
*
Efteråt bjöds det in på kyrklunch, då tänker du kanske traditionell kyrklunch med potatis, kött och kokta grönsaker. Men nej, här är det lite annorlunda. Idag bjöds det på hamburger tallrik och det var god uppslutning, drygt 90 personer kom.

Jag älskar mitt jobb, att arbeta med just detta att lattja och dramatisera med barn och sjunga med ungdomarna. Och att få hjälp av Malin gör inte saken sämre. Hon vävde samman kyrkans berättelser på ett rolig sätt blandat med allvar. Och en av höjdpunkterna var när Malin sa att, -" men vi kan ju inte se Jesus"! Var på en 5 åring replikerade snabbt - "JOOOHOOO, han är faktiskt uppspikad där på krysssset"! Och så pekade hon på ett krucifix! Klockren kommentar där "O"!
Malin & Jag

 Knasstolar i kyrkan
Samtal och dialog med barnen
Glädjeballonger som skickas upp i kyrkan
Malin lär ut hur man som clown använder kroppen och visar hur man tydligt kan uttrycker olika känslor utan att prata
Kyrklurre a la hamburgare
 
Tack för att du läste
Lev väl
Qram på er
/Tina



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar