måndag 4 juli 2011

Bjuden på hemlig resa.

I födelsedagspresent fick jag en "hemlig resa". Nu var det dags att fara iväg på den.
Jag och K var bjudna av min kusin och hennes man. Vi hade ingen aning vart vi skulle och de var fantastiska på att hålla det hemligt även under resans gång. Spända och förväntansfulla åkte vi och lämnade barnen hos deras mormor och morfar där de skulle spendera dagen medan vi fick njuta av en fantastiskt underbar dag tillsammans med A & I.

Bilen rullade upp på väst sidan av Vättern. Första stoppet var i Hjo där vi njöt av gott fika med smarriga baguetter mm. Yummie!!! Som vanligt blir jag alldeles fantastisk på bild (not)
Efter Hjo färdades vi vidare. A & I pratade i gåtor hela vägen så vi inte skulle fatta vart vi var på väg. Det var mycket skratt i bilen och under dagen, mumma för kropp och själ. Andra stoppet var vid Varnhems kloster. Och tjena vad intressant. Jag är jätte intresserad av detta och det var en fröjd att strosa runt och titta där. Kändes fin fint att klappa väggarna med all historia osv. Ja, jag vet, jag är barnslig men jag älskar allt det *leeer*

Klosterkyrkan i all sin prakt. Varnhem är ett Cistercienserkloster. Här bara svämmar historia över. Me like!!!!

Kyrkan inuti. I förgrunden är Birger Jarls grav. Tre personer är begravd där i.
Efter Varnhem åkte vi vidare till Kinnekulle, denna fantastiskt vackra plats. Varför har jag inte varit på detta hållet innan. Här en bild på Kinnekulle kalkstensbrott.
Men oj bad fina blommor det fanns här då...Hittade den här sötnosen i utkanten av Munkängarna upp vid Kalkstensbrottet. " I " guidade oss, han har anknytning dit upp och kunde massor om "Kullen" med omnejd.
161 steg upp från munkängarna med sin fantastiskt goda rammslök. Vart vi än gick så växte det rammslök, det t.o.m doftade rammslök, synd att det var på ett naurresarvat, annars hade jag plockat *leeeer*

Munkängarna med sina fantastiska gröna färger
Efter Munkängarna med omnejd susade vi vidare till...
Forshem med sinTempelriddar/korsriddar historia.
På kyrkans västra sida ser man "Tempelriddar korset" Forshems kyrka är den enda i norden som är helgad åt den heliga graven i Jerusalem!!! Sedan är det ju en fin fin kyrka att viga sig i också.
Bredvid kyrkan ligger det ett fantastiskt, helt underbart gästgiveri. Sveriges äldsta gästgiveri från 1500-talets mitt tror jag att det var. Forshems gästgiveri. Här bjöds vi på den mest fantastiska måltid. När I tågade iväg mot gästgiveriet kunde jag inte tro att vi skulle äta där på detta utsökta ställe. Men det visade sig att detta var målet, inget dåligt sådant. Och det var bokat bord till kl: 16 åt oss.

Starter: Fetaost kub med olivolja, tomat. Förrätt något jag länge har velat smaka: Ramslöksoppa, med ostgiffel och äggrulle. Brödbulle och hembakat knäckebröd.
Varmrätt: Jag valde, tjälknöl av älg, smörbrynt färskpotatis, champinjoner och portvinsås, sommarkantareller, blomkål, morot och havtornsgelé.

Dessert: Jag valde som den glassfreak jag är... symfoni av hemlagad rabarberglass, sorbet och kompott av jordgubbar, rabarber. Färska hallon & körsbär. Kaffe.
Allt vi åt var "närproducerat". Bär osv var från gästgiveriets egna trädgård.

Present givarna och dagens "reseledare"A & I

Humle och Dumle...nej förlåt jag menar K & Jag
Vilken underbar miljö. Man kunde nästan vänta sig att se Madicken och Lisabeth hoppa förbi och leka, så var känslan och stämningen på gästgiveriet.
Propp mätta och fyllda med alla de olika smaker från deras meny.
Forshems gästgiveri utifrån. Vackert eller hur!!!???

På hemvägen stannade vi till på en hög platå på Kinnekulle och insöp utsikten. Herrans vackert och storslagen natur, dels med sin fauna och framför allt sina vilda orkidéer.

Tack A & I för en dag vi aldrig kommer att glömma, fylld med roliga händelser, skratt och massa fina minnen. Det var en lisa för själen på alla vis.

7 kommentarer:

  1. Vilken härlig resa och fina bilder! Kram

    SvaraRadera
  2. Så fint ! Nu blir jag ännu mer nyfiken på Kinnekulle, försökte at mig dit i maj men det blev inte av, för se om det kan bli en ridtur över Kinnekulle med höstfärger istället !

    Hoppas du får flera lika härliga dagar innan sommaren är slut!

    SvaraRadera
  3. Härligt och vad roligt att få vara med om !!!Det är så spännande med hemliga mål tycker jag./g

    SvaraRadera
  4. Så härligt, verkar som ni hade en superfin dag.

    SvaraRadera
  5. Vilken genomtänkt och välplanerad resa ni fick uppleva.Allt på en dag.
    Historia, kulinariska smakupplevelser på troligtvis Sveriges äldsta gästgiveri, botanisera bland orkidéer i fantastisk natur, `picknick´i en gemytlig hamn, motionera i 161 trappsteg ;)( jag kan tänka mig att det känns i benen idag :) ), och inte minst det trevliga sällskapet ni hade under resan av researrangörerna.
    Jag kan riktigt höra hur det fnissades, i baksätet, av två underbara flickkusiner.
    Samtidigt vill vi morföräldrar också tacka för att vi fick låna P och C under tiden. De förgyllde vår dag. Det var inte helt fel heller, att strosa runt på High Chaparral, äta lunch i västernmiljö, leta efter kanderade äpplen, käka glass, chips och läsk. C ville tittat på "västernstadens kyrka", men det missade vi.
    Eftersom vi missade kyrkan och att de kanderade äpplena var slut, bestämde vi att vi gör ett nytt besök, innan sommarlovet är slut :)
    LOVE!!!

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig dag, precis vad du och din älskade behövde. Hemlig resa - underbart och så lyckad. Underbara föräldrar har du också som tog hand om barnen, kan tänka det var ömsesidig glädje för alla. Ha en fortsatt bra sommar. Kram Gertrud

    SvaraRadera
  7. Va härligt att läsa. Måste bara säga att du ser pigg ut på korten. Förstår om inte alla dagarna är så men härligt att höra att du har toppar. Ha en bra sommar Kramar Caroline

    SvaraRadera