lördag 31 december 2011

Julen mm i bilder

 Mycket har hänt sedan sista inlägget vid Lucia. Roliga förberedelser inför jul tillsammans med barnen och mormor & morfar och oss föräldrar. Vi började med att baka pepparkakor på Norlid. Mamma hade trots att hon hade ramlat och slagit i sig hårt gjort den fantastiska hemmagjorda pepparkaksdegen....som....lite bara lite hamnade i munnen på oss *leeeer* Det är roligt med traditionen som dessa. Vi bakade med min mormor och morfar och nu gör barnen det sedan de bara var några månader gamla. Likaså den goá julkorven. Det hade en annan innebörd i år, känslan var ännu starkare och roligare då pappa var med, vi kunde om allt gått illa fått göra detta själva utan hans närvaro. Man blir ödmjuk, så otroligt ödmjuk för livet...det är ju faktiskt som det står i
"the big book"    ---"Och på er är till och med hårstråna räknade. Var inte rädda: ni är mer värda än aldrig så många sparvar"---
På tisdagen var vi i Skilingaryd hos barnens farmor och farfar och bytte julklappar. Daniel och Lotta var också där. Vi år lite julmat och mummsade. Vi saknade Stockholmarna men vi hoppas att vi får träffa de snart.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Vi alla har njutit att julhelgen. Och nu ser vi framåt för vägen bakåt behöver vi inte färdas mer på tycker jag...så "route 2012" får bli en bra väg på alla sätt och vis att glida fram på, för det är vad vi behöver just nu...glida fram. Keep on- av Jerry Williams fastnar just nu i huvudet. (Hade ju förmånen som barn att få lyssna på den sortens musik när jag växte upp.) 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Här följer lite bilder sén sist...
Fika på Norlid efter pepparkaks bakning...laddar batterirna innan vi började med korvtillverkning
 Cajsa älskar att skölja fjälstret till korven. Det slingrar sig många meter i diskhon.
 Många meter korv blir det...Cajsa klippte 5 st korvar på julaftonen på Norlids julbord *leeer*
 Granen är klädd...jag gillar mina nya ljusstakar som jag köpte på Forsheda blomsterhandel. De pryder sin plats.
 Vi hade ju förmånen att få lite snö några dagar i alla fall...roligt var det när man gick till jobbet och hörde alla barnskratt vid pulkabacken vid skolan. Cajsa snabbade sig ut på kvällen för att göra lyktor och gubbar av den lilla snö som fanns. Även de större barnen glidade ner på pulkor någon timme. KUL!!
 Julaftons morgon....paketöppning innan vi kasade iväg till kyrkan.
 ...japp alltid lika roligt att öppna.
 Forsheda fina kyrka.
 Barnen väääääntar på sina föräldrar som allllttid pratar mycket med allllla heeela tiden.
 Denna härliga julafton. Det fanns tom tid till att köra en runda med krossen...den är ju trots allt en del av julklapparna han fick. Kusinen övningskörde också bil, så det var kul.
*    *    *    *    *    *    *    *    *    *    *   *    *   
Här följer en rad kort...ja jag vet att ni inte vill att jag sätter in dem....men de är roliga....alltså innan vi fick ihop ett seriöst generations kort....så bjöds det på skratt. Jag önskar ni kunde höra korten prata... Leeeer.







*    *    *    *    *    *    *    *    *    *    *   *    *   *    *    *    *    *    *    *    *    *    *   
 Om ingen tar på en så får man ta på sig själv...*leeeeeer*
 Stora som små fick klappar
 Årets julängel...
 Japp...så var det bus i soffan,,,som alltid.
 härliga goa kusinen.
 På juldagen är det tradition sedan länge att jag bjuder på lutfisk...gott dagen efter julmaten.
 Cajsa och morfar i sitt ässe...de är ju roliga. Alla utom jag, Marja och Phille var ute och gick en runda efter maten. De gick runt skolan och Cajsa visade vilket som var hennes klassrum. På vägen hem gick hon och morfar bredvid varandra och de går förbi en vattenpöl...och morfar som har en hel rävfarm bakom öronen tar och hoppa rätt i för att stänka på Cajsa. HAHAHAHAHA still going strong. Mer sånt....gillar vi! 
_______________________________________________________________

VILL ÖNSKA ALLA ETT GOTT SLUT 
OCH 
ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR.  
 Jag kan inte sluta att tänka på vilken fantastiskt bra sjukvård vi har i Sverige. Är tacksam och glad att den finns och allt som ingår när man ligger inne, finns inget att klaga på. All denna utrustning och omvårdnad man får som man betalar med skattepengar. Jag måste säga att jag är glad att jag bor i Sverige med den vård vi har här. Tänk om vi hade bott i ett land där man varken får medicin, behandling, någon vård, mat alls på sjukhusen. Så, ett stort TACK till Sveriges sjukvård.

1 kommentar:

  1. GOD FORTSÄTTNING till dig och familjen!!

    Många fina bilder du har lagt in ;)

    En serie av bilderna, kan man tro är från en skämttidning :D (Det bjussar jag gärna på).
    "Jag önskar ni kunde höra korten prata."......
    Jag kan tolka lite av vad "generationsserien" säger.

    Tredje generationen....."vi har tålamod, det blir nog bra till sist"

    Andra generationen..... "precis som 1983, hos fotgrafen, när vi tog familjekortet.Tålamodet tar snart slut"

    Första generationen..... "vi är så lyckliga över våra barn, och de barnbarn de har skänkt oss.....vi måste få till en bra bild" :)

    Stor eloge till fotografen, som inte gav upp ;)

    Höjdpunkten är Julafton, eller hellre Juldagen med sitt budskap, men alla förberedelser är så mysiga.

    Love!

    SvaraRadera