måndag 7 februari 2011

Semla och besök och info om inflamatorisk bröstcancer

Idag på förmiddagen var jag och hälsade på en jobbarkompis som är sjukskriven. Vi fikade på semlor och hon gjorde supergott kaffe i sin kaffemaskin. Nu vet jag vad jag skall önska mig....hahaha. Vi satt länge och pratade, det var ett tag sedan vi träffades. Vi utbytte tankar om cancer, båda har erfarenhet av det i släkten. Kul att sitta och småprata om ditten å datten :)

Mina stödstrumpor hjälper mig att få ner svullnaden en del, jätte bra. Men inte fullt ut! Sjukgymnasten vill att jag skall skriva ner en lista på frågor till läkarbesöket nästa vecka på sportlovet. Enligt de båda sjukgymnasterna så är det omöjligt för mig att ens börja att tänka på att börja jobba. Jag känner det själv, har jag tagit mig för att göra något under dagen t.ex sjukhusbesök, varit på jobbet och fikat på förmiddagen eller försökt mig på en kort promenad så är jag helt totalt slut på eftermiddagen och kvällen. Frustrerande att vilja mer än vad man orkar, men som P sa till mig när han var 8 år en dag när jag var irriterad och trött-- MAMMA: En liten bit i taget så kommer man långt!!! Så sant så!!!

Snart om en månad är det ett år sedan jag var på min första screening (ultraljud) man börjar att göra det vi 40 år. I och för sig så var det 7 månader efter min födelsedag men jag tror inte att det hade hjälpt graden av elakhet på tumören om jag kommit tidigare. Jag hade i alla fall inte orkat med att behandlas och samtidigt vara hemma med en nyopererad dotter på hösten 2009. Det räckte att vara hemma själv på kvällen en del gånger med barnen samma dag jag fått cellgifterna. Man var ju inte precis på topp på kvällen med all medicinering mot illamående och biverkningar av cellgifter. Så det var nog bra att det blev fördröjt med mammografin, så jag kunde koncentrera mig på C fullt ut.

Jag tycker att man skall börja med mammografi vid 30 års ålder, gärna tidigare. Mammografi är bra när det gäller tumörcancer men den inflamatoriska är svårare att upptäcka!!! Den inflamatoriska bröstcancern är mer utspridd bland yngre kvinnor. Jag berättar om den till kvinnor jag känner men här är mer fakta.....
Min cancer var en tumör mest aggressiv grad 3/3 på vänstra bröstet och en "vanlig" tumör ej aggressiv på högra sidan. Men båda brösten behövde opereras bort.TA OCH LÄS!!!
Och informera andra om den, för man känner nämligen ingen knöl på den här sorten och den är fruktansvärt aggressiv

Den mest aggressiva bröstcancern
Professor Jonas Bergh svarar på de vanligaste frågorna:
Inflammatorisk bröstcancer är den mest aggressiva formen. Den sprider sig mycket snabbt.

– Med modern behandling botas allt fler, säger Jonas Bergh.

Han är professor i onkologi på Karolinska universitetssjukhuset i Solna.

Vad är inflammatorisk bröstcancer?
– Cancercellerna innehåller substanser som ger en inflammation i bröstet. Det kan bli rött, svullet, ömt och värmeökat. Apelsinhud är ett klassiskt symptom.

– Den kan vara mycket svår att diagnosticera. En del får felaktigt diagnosen infektion. Cancercellerna kan ligga glest och utspridda i bröstet. De kan därför vara svåra att få tag på för analys. Det kan börja som en knöl, sedan blir cancern inflammatorisk.

Vilken prognos har sjukdomen?
– Den sprider sig oerhört snabbt. Om man inte får bukt med den så är prognosen dålig.

– En till två tredjedelar av kvinnorna lever efter fem år med modern behandling. Har man överlevt i fem år, så är risken för återfall låg. Man kan till och med bli frisk. Sena återfall är ovanliga. De brukar komma snabbt.

Hur behandlas den?
– Först med cellgifter. Man strålbehandlar och opererar efteråt. Kirurgi botar extremt få.

Varför kan man inte operera först?
– Tumörcellerna åker runt hejdlöst i vävnaden och sprider sig. Om man skär så underlättar man spridning.

Hur många drabbas?
– En till tre procent av all bröstcancer i Sverige är inflammatorisk (65–195 kvinnor per år).

Vad är kronisk bröstcancer?
– Att man lever med sin bröstcancer. Det är ovanligt att tumören försvinner helt.

4 kommentarer:

  1. Tack för din info. Hade du inflammatorisk bröstcancer?
    Annette

    SvaraRadera
  2. Tack för din info, ska föra den vidare till mina döttrar. 2 är ju över 40 år. Håller med dig om att det inte vore fel med den första screeinigen vid 30 år. Ha det så bra du kan. Kram Sollan

    SvaraRadera
  3. Hej Tina! Tack för infon, mycket intressant men oxå väldigt svårt att veta hur man ska göra. Qramar i massor

    SvaraRadera
  4. Man har varit dålig på att undersöka sina bröst oftast tänker man fel att det drabbar bara andra . Själv undersöker jag brösten en gång om året. Tack för informationen . Kram Jenni

    SvaraRadera