torsdag 2 februari 2012

D-vitaminbrist och sabbad orkidé

Det damp ner ett brev på posten från min cancerläkare i Värnamo U.S att jag skulle beställa en telefontid till henne. I brevet stod också att jag hade D-vitaminbrist i kroppen och att vi skulle gå igenom vilka tabletter jag skulle ta o.s.v. Annars var mina blodprover bra....äntligen, trots allt.
Hon ringde upp och berättade att minsta acceptabla gränsen för D-vitamin brist var 75. Och jag låg på 48. Hon berättade också att det kan påverka min onormala trötthet, nedstämdhet, orkeslösheten som inte går över hur mycket jag än är ute och går kämpar på med sjukgymnastik mm. Jag äter "vanliga" "apoteksvitaminer"  idag och det är en multitablett med bl.a D-vitamin i, men det är 7,5 ug som normalt ska räcka per dag. Den jag ska äta nu är 50 ug/dag 2000 enheter. Men det tar 8-10 veckor innan det ger effekt. U.S är så vänlig när hon ringer mer som en vän när man pratar med henne än som en läkare.

I normala fall räcker det att vistas i solen (juni-augusti) under lunchtid i 20 minuter med bart ansikte (ingen keps el dyl) och bara armar för att bunkra D-vitamin. Men då är det viktigt sa hon att det just är solen mitt på dagen, för eftermiddags sol gör inte samma nytta. Men detta räcker inte för mig så det får bli extratablett.  Hon berättade också att det har forskats i att D-vitamin skyddar mot bröstcancer och då frågade jag naturligtvis om Cajsa, vad hon trodde om att ge henne D-vitamin redan nu som tillskott. ABSOLUT JÄTTEBRA ATT GÖRA DET  sa hon, och så räknade hon ut efter hennes ålder hur mycket hon ska ta o.s.v. Hon sa att även Phille skulle kunna ta tabletten p.g.a att det är skydd mot cancer så skadar det inte att han tar den också. Och detta är ju min stora SKRÄCK!!!! och det är bara förnamnet, att jag har överfört dåliga gener till dem.
Så idag ska det inhandlas D-vitaminer.

Sen var jag ju såååå duktig och såååå klumpig när jag skulle "räta" ut en gren på min största orkidé idag...och det är ju inte första gången jag brutit av en fin gren...glömmer aldrig när min fina Ascosenda (kanske felstavat) Vanda gick sönder för att den hade så många blommor och blev för tung när jag skulle flytta den. Ja ja det finns de som lever på att sälja orkidéer.

Igår var hela högstadiet på Isaberg och åkte skidor. Vi lånade skidor och hela utrustningen av en jobbarkompis till oss och Phille har fått blodad tand. Jag kommer själv ihåg när min familj var uppe på Isaberg på helgerna och åkte skidor. Det var så roligt att göra detta tillsammans som familj. Och skidskolan mamma och jag gick på, ha ha ha det poppar upp många roliga skratt i huvudet när jag tänker på det. Utan att överdriva så kunde vi gett Lasse Åberg mååååånga tips till en ny film. _____....med bakvikten. Hur en jobbarkompis till mamma åkte som en säl ned för backen...eller när vi skulle åka bygelliften upp till tornet och en av oss höll fast med armarna för denna person gled av...ja vojne vad kul vi hade. Hoppas att vi kan göra detta som familj. Cajsa har fått tummen upp av läkaren att prova på, men sjukgymnasten är mer skeptisk, hon är rädd om Cajsa och att hon ska bli påkörd el dyl så det skadar axeln. Jag förstår båda två.  Men hon får absolut INTE  åka längdåkning.
Och idag har de ute dag med Cajsas skola. Så det var ett helt lass med saker hon hade med sig. Skridskor, hjälm, pulka, varm choklad och badkläder till bastun efteråt. Jag frågade varför de ska ha badkläder i bastun...vi ska ju basta tillsammans hela klassen sa hon och skrattade.

I eftermiddag får det bli en runda ut i det fina vädret...sol och kallt. Just nu på baksidan i skuggan -11C.

Vill dela med mig av en dikt en vän till mig gillar, jag likaså. Tack P:J:


Att vara stark är inte
Att alltid orka skratta
Att hoppa högst
eller vilja mest

Att vara stark är inte
Att lyfta tyngst
Att komma längst
eller att alltid lyckas

Att vara stark är
Att leva livet som det är
Att acceptera dess kraft
och ta del av den
Att falla till botten
Slå sig hårt
Och alltid komma igen

Att vara stark är
Att våga hoppas
när ens tro är som svagast

Att vara stark är
Att se ljus i mörkret
Och alltid kämpa
för att nå dit.
///P.J

4 kommentarer:

  1. Det var nog inte helt fel när vi gav er AD-droppar när ni var små. Nu skall alla vitaminer komma genom maten. Bra att de upptäckt din brist.

    Den dikten träffade mig mitt i hjärtat, så sann.
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Underbar dikt!!!

    Toppen med extra tillskott av D-vitamin.

    Skidskola ja, det var tider det ;)
    Vem som höll på att ramla i liften, det kommer jag inte ihåg ! :D
    Skidläraren var en trevlig kille, som påstod att "ska jag komma ihåg henne, så blir det som, Gun med bakvikten". Kanske var det då min karriär i slalombacken slutade. Härliga tider.
    Arbetskamraten I, som dessutom var gravid, är nog förebild för Anja Pehrssons "sälen" efter tävlingar hon har vunnit.

    Min första tanke, när jag läste om Cajsas utedag i skolan var, inte i den här kylan.

    Love!

    SvaraRadera
  3. Kära nån, vad BRA ! Om du nu har vitaminbrist så finns det ju ngt att göra åt det.. Håller tummarna att du snart känner en förbättring !

    Kram

    SvaraRadera
  4. Visste inte det om D vitamin. Min största skräck är också oron för om mina barn skulle drabbas.
    Jag har i många år haft B12 anemi och det också påverkade det ena och det andra. Jag är vegetarian sedan 16 årsåldern så nu käkar jag B12 dagligen.

    JÄTTEFIN DIKT!!!

    SvaraRadera