fredag 30 november 2012

Jag vill ha en get eller åsna i julklapp......vi tänder ett ljus i advent...

... det värmer den som frusen är, börjar en av barnsångerna vi brukar sjunga.

Jag älskar den här tiden på året. Men för många är det inte lika roligt. Ensamhet, alla måsten och skán som skall hinnas med även om de inte orkar, många i vårt land kämpar med att få det att gå runt och speciellt nu runt jul. I massmedia bjuds det på  en hel del alternativa julklappar. Här är en sida som heter julklappar mot fattigdom. Vänligen gå in och titta på denna sida, den är finfin och faktiskt lite roliga julklappar. Tänk att ge bort en åsna, get, eller en bikupa så att det ger inkomst till en fattig familj. Hela människan och de Glömda barnen är en annan verksamhet att stödja. På pysselkvällen pratade jag om, vad kan jag och du göra för någon som är ensam i jul har det svårt på ena eller andra sättet, som har det svårt eller bara behöver ngn att umgås med eller en pratstund. Jag sa att vi alla har ett uppdrag nu, att, göra något för någon, att göra skillnad. Det behöver inte vara mycket, dyrt, eller tidskrävande, bara vi gör ngt. Jag ska verkligen tänka till här...för det var så OTROLIGT många som hjälpte mig/oss när jag var sjuk. En jobbarkompis som hjälpte mig förra vinter frågade jag hur jag kunde tacka henne på bästa sätt...att du hjälper någon annan, någon annan gång, sa hon. Och det har jag ofta tänkt på...det där med att skicka vidare. Kommer då att tänka på berättelsen om mannen som log mot alla han mötte en dag till jobbet, på jobbet och efter jobbet. Det kan ju bli en epidemi av glada leenden....bra!
Så när du har läst detta, ta på dig det fina smilet och leeee. Det värmer den som frusen är....i hjärtat.
Här dikter som handlar om advent.
När första ljuset brinner Vinden susar i advent








































När första ljuset brinner
står julens dörr på glänt
då gläds vi åter alla att fira få advent.













Första adventVinden susar i advent
och vårt första ljus blir tänt.
Barn som har det svårt i världen,
Gud bevare dem på färden.
När andra ljust brinner är snart lucia här,
Hon bjuder oss på kaffe
och bud om julen bär.













Andra adventMörkret tätnar i advent
och vårt andra ljus blir tänt.
Gud bevare dem som gråter.
Låt dem le och leka åter.
När tredje ljuset brinner,
vi juleklappar syr
och vi bakar kakor
och har ett fasligt styr.













Tredje adventKölden biter i advent
och vårt tredje ljus blir tänt.
Gud bevare alla frusna,
ge dem värme, låt det ljusna.
När fjärde ljuset brinner,
vi hämtar julegran
och alla barnen räknar
dan före dan före dopparedan.













Fjärde adventJulen nalkas i advent,
och vårt fjärde ljus blir tänt.
På Guds lille son vi tänker,
när de fyra ljusen blänker.
När alla ljusen brinner
då blir det jättekul
med klapparna och tomtarna
som önskar oss GOD JUL!













Vill ni höra körsång och musik tycker jag ni ska ta er till de olika kyrkorna runt där du bor. Det är nu den mest stämningsfulla tiden kommer, och psalmer och sånger du känner igen. Själv ska jag gå till hembygdsparken här i Forsheda. Önskar alla en fin 1a advent.


1 kommentar:

  1. Råkade "ramla in" hos dig. Önskar dig en riktigt bra adventstid och att du får njuta många leenden.

    Goda presenttips! Min dotter (nu 13) har i flera år önskat sig getter och liknande. Hon glädjer sig åt sitt alltmer växande "djurbestånd". Hon håller noga pejl på hur många getter,kor och skolundervisningar som hon har fått ta emot. =) Det är glädjande för oss alla att se att en tonåring av idag har ett så stort hjärta.

    Önskar dig allt gott.
    /Birgitta

    SvaraRadera