måndag 19 maj 2014

Amor Vincit Omnia

Vad händer, när man känner att man inte behövs? frågade jag några ungdomar i en av mina grupper. De svarade olika utifrån de förutsättningar de har hemifrån, naturligtvis. Men ett gemensamt var att, man känner sig, liten, obetydlig och osynlig. Alla har vi någon gång känt hur det är att känna sig just så, osynlig. Känslan är alarmerande, fruktansvärd. Att då känna att man inte behövs eller att ens värderingar och tankar inte får utrymme, eller när man ser att någon automatiskt utesluts, trackas ner på, det gnälls och skälls och man ser att någon dissar och förtrycker inför ögonen på någon annan. På skolan, i hemmet, på jobbet eller i något annat socialt sammanhang. Spelar det någon roll om det är i skolan, på arbetsplatsen eller hemmet? Vad tycker du, som läser detta?
Vad gör vi då när detta händer, står vi utanför och ser på och är lite medel-Svensson. Eller är vi rakryggade, säger ifrån och står upp? Jag har försökt att bunkra in i mina barn, både hemma och på jobbet att, säg ifrån...SÄG IFRÅN! Men säg ifrån med vänlig ton. Visst ibland ska man ändra tonfall i rösten, jag tror inte på att man kan uppfostra barn med ett och samma "fromma" tonläge i rösten, heeeeela barnens uppväxt, eller för den delen, sarkasm, gap och skrik och framför allt gnäll. Hur lär man sig då de olika koderna för vad som gäller, om det inte är nyanserat?
Nog om detta, i helgen var i alla fall inte jag osynlig och obetydlig :-) Jag var bjuden på härlig 40-års fest hos Lotta och Mats. Garden-party med allt vad det innebär. Goda vänner, skratt, musik, sång mat och god dryck. I söndags var barnentertainer Jörgen Lithell i Hånger. Jag hade bokat honom i höstas och nu var det dags att få lyssna till honom. Jörgen och jag planerade in att han ska komma till Svensk kyrkan i Kärda till hösten. Ska bli kul att få planera denna dag med Jörgen :-)
Jag gillar detta citat mycket: AMOR  VINCIT  OMNIA..
Det du gör för någon annan i din närhet, gör det med kärlek, en kärlekshandling med respekt övervinner allt. Nu pratar vi inte KÄR, LOVE. LIEBE...utan det du gör ska du göra med känslan kärlek. Likaså önskar jag av hela mitt hjärta att DU blir behandlad så här, med respekt, värdighet, dina åsikter och tankar värdesätts med "känslan av kärlek". Att du inte blir dissad, trakasserad och nedtryckt och fräst åt. Utan att dina åsikter värdesätts i "känslan av kärlek". Om inte...tänk till!
Tack för att du läste, lev väl!
Qram på er
/ Tina





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar