fredag 8 april 2011

Första mammografin + ultraljud sedan jag är färdigbehandlad

Idag kl 8 var jag på mammografi och ultraljud i Värnamo. Jag var faktiskt riktigt ruggigt nervös inför detta. Inte just för själva momentet att göra det, utan för vad det skall visa för resultat. De gjorde först mammografi, ja...faktiskt. De lyckades att ta i armhålan och det var inte behagligt men jag har varit med om värre. Därefter blev jag visad till samma rum där de satte in nålen i bröstet (hö-sida), för att de skulle hitta tumören inför operationen förra året. Det var lite tvistade meningar om de skulle sätta in nålen då. Eftersom jag skulle ta båda brösten på en gång tyckte en läkare att det var onödigt att göra det. Och jag hade gärna sluppit för det gjorde fruktansvärt, gräsligt ont.

Men gjort är gjort och det var samma man/läkare som gjorde ultraljudet denna gången. Jag fick lite bättre intryck av honom den här gången. Förra gången tyckte jag att han var både läskig och fruktansvärd. Det handlade nog inte så mycket om honom egentligen utan att situationen var som den var. Jag var ju helt utkimmad när jag kom dit efter att ha varit i Jönköping först för att spruta in det radioaktiva ämnet i båda brösten. Och sedan landa där hos honom med den långa nålen. Stackare vilket jobb han har. Ursäkta mina dumma tankar jag hade om dig!


Jag fick inte veta något resultat idag men de sa som då, att bilderna var klara och fina och det såg bra ut! Men nyfiken som jag är så vände jag huvudet så långt bak jag kunde för att se. Jag vill ju se allt och frågar en massa...till deras förtret. Men han var otroligt trevlig och vänlig och försiktig och förklarade jätte bra och mycket! Han såg väl att jag var nervös, och frågande. Han pekade på skärmen vilket som var muskler och lymfkörtlar och så vidare. Magkänslan när jag gick därifrån var bra i alla fall.


På vägen hem stannade jag på City Gross för att köpa till några extra godispåsar. C skall ha en liten fest för sina klasskamrater. Eller snarare disco-kalas. Mamma och pappa, C och jag var och dukade igår och satte upp ballonger med mera. K och P och ev en kompis till P skall hjälpa till i kväll. P & kompisen skall sköta discot och tävlingarna, limbo mm. Det kommer att bli en kraftansträngning för mig men det är det värt. Jag vet att jag kommer att ligga halva dagen i morgon men det är så härliga barn i hennes klass och det skall bli så kul att se dem dansa. *leeer*

Jag träffade en kvinna på Citty Gross som berättade om sin väninna och att hon lämnat ut bloggen till henne. Om du (väninnan) läser detta så får du mer än gärna ringa, om du vill det. Och hoppas att bloggen ger dig något!


Nu blir det vila några timmar innan kvällens prövningar.

2 kommentarer:

  1. Hoppas du gett cancermonstret en rejäl omgång så det aldrig kommer tillbaka igen.
    Lycka till med discopartyt.
    Kramiz

    SvaraRadera
  2. Å, vad skönt att mammografin kändes bra!!! Jag håller tummar och tår för dig.
    Själv är jag inte riktigt framme där än. Har precis klarat av mina cellgifter.
    Kram A

    SvaraRadera