måndag 18 oktober 2010

Upp och vända...inga cellgifter idag heller...

Idag när vi lämnat C i skolan åkte vi upp till Jönköping för att göra 6e behandlingen IGEN. Jag hade läkartid kl 9.30 och jag fick träffa en ny läkare denna gången också...jag fick se henne som hastigst stå vid sängen förra måndagen då jag fick allergichocken annars vet jag inte vem hon är.

De hade beslutat att byta ut cellgifterna mot en annan, texetere heter den nya. Hon berättade att den har fler biverkningar och man mår sämre med denna sorten. De vågar inte fortsätta att ge Taxol för att det ströp luftvägarna. Och får jag en allergichock till så kan det blir mycket värre sa hon. Jag ifrågasatte att de hade sänkt Tavegyl dosen och de andra, men hon sa att det gör de om patienten verkar att klara behandlingen, men att det kan komma en reaktion när man gör det, och reaktionen kan även komma lite när som under behandlingen....men varför sänker ni då då sa jag, är väl bättre att vara trött än att bli dålig? Jo, det höll hon med om, men du hade kanske fått det ändå, sa hon. Men hade det varit lika kraftig allergichock om jag hade haft full medicinering, sa jag. Det har de inte forskat på sa hon, finns inga studier på det. Jag sa att jag ska ha lika full medicinering som innan , att de inte får sätta ner det. Nej, det skulle de nog inte göra sa hon...

Denna behandlingsform ges var 3e vecka eftersom den är så mycket starkare...och de skulle bara ge mig 3 av 4 bara för att jag hann få 2 st. Men en sådan behandling är som 3-4 st av taxol så det skulle uppväga det....men jag vill ha en full behandling av texetere , alltså alla 4 för jag vill ha en full behandling...det skulle hon nämna för läkaren sa hon.

Efter läkarbesöket kom goa Annie, denna ängel på onkologen. Hon drog fram en stol och satte sig hos oss när vi väntade andra ggn på läkaren. Hon gick igenom allt det praktiska inför den nya behandlingen, jag får nämligen vänta tills i morgon med behandlingen. Det skall förmedicineras med 48 st corticsontabletter, 16*3 st med 12 timmars mellanrum.

Kändes surt att åka hem utan att få behandlingen idag.
Efter all tid med läkaren och goa Annies peptalk inför behandlingen åkte vi upp till A6 och åt på ikea. Gick in en snabbis till H & M...tröstade mig själv med en blus... På vägen ut köpte jag ett par x-tra varma thermovantar till C och hennes kalla hand. Hö handen är nästan alltid kall på henne. Har sämre blodsirkulation i den.

Ringde mormor från Jkp och sa att vi hinner hem tills C slutar och så frågade vi om hon kan komma i morgon istället och ta hand om barnen och stanna på kvällen med om jag mår dåligt, vilket hon kunde. K skulle ha kyrkoråd idag måndag och den byttes till tisdag för att jag skulle få behandling och behövde hjälp hemma...men nu är ju behandlingen på tisdagen....ja ni fattar,,,allt skall krångla, heeeela tiden. Kyrkorådet är förstående och hjälper till och ordnar för vårt bästa.
På vägen hem stannade vi till hon svärföräldrarna. Fick med oss hallongrottor hem.

...väl hemma igen kom barnen hem från skolan och nu rullar vardagen på...skönt!
P har en go kompis med hem och C skall på pianospelning. Knubbiga små fingrar har övat skalor :)

Tack för att du orkade läsa,,,,det var långt.
SES!!!!!

6 kommentarer:

  1. Vilken tur att du själv är så insatt i allt det som händer. Känner verkligen med dig och familjen. Hoppas att allt snart vänder för dig. Många många kramar från oss ALLA i familjen. Sollan

    SvaraRadera
  2. Man orkar verkligen läsa !!! Men att du orkar ?????? Varma tankar och kramar !!! GS

    SvaraRadera
  3. Vet att man inte vet och förstår själv, men ibland undrar jag om ens läkarna vet. Hoppas att dom kan ge dig rätt behandling.
    Kram
    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Orkar läsa säger du. Självklart. Vi är ju med dig på din resa med.Men det är klart att det är frusterande att det krånglar. Vill ju att allt skall rulla på så det tar slut någongång och vill se bättring av behandlingen. Kämpa på Tina även om det är tufft.Kram Lena och Hasse.

    SvaraRadera
  5. Älskade Tina.... det var dom orden som kom efter jag läst din berättelse om läkarsamtalet behandlingen osv. Jag hoppas att de dumma cellerna ska smälta bort och de friska orka den tuffa tacklingen som den nya behandlingen innebär. All Guds kraft till dig vännen kram Tinna

    SvaraRadera