tisdag 30 november 2010

En annorlunda dag på onkologen...




























Idag efter P gått till skolan åkte C,K, och jag upp till onkologen för behandling. Det var halt, saltet på E 4.an hade inte hjälpt något. Men vi kom i tid i alla fall.

Väl framme så anmälde jag mig i receptionen och gick in och fick mitt namnband direkt och fick även en säng i ett tvåbäddsrum.
Lilla C var ju med och tittade på idag. Hon sa på vägen upp i bilen att --det skall bli så spännande idag!!! Lilla gumman min. Hon hade packat sina ritblock och sin designerväska om det skulle bli tråkigt, men det blev inte så mycket ritat inte!!!
Hon fick fika på pepparkakor och saft med oss, det var bara att ta så många hon ville... Personalen kom fram och hälsade och pratade med C och de satte sig på knä framför henne och la sin hand på hennes ben när de pratade, de är så bra på alla sätt och vis...de ser människan!!!!! C var snabb att hoppa upp i sängen när jag frågade om hon ville ligga bredvid mig och kolla på barn tv...det var mysigt!

Och goa goa Annie som är min sköterska (jag fick lov att ta med henne på bild) visade oss hur en porta chart ser ut och visade C hur man sätter i nålen och förklarade hur slangen går upp i halsen, sedan ner i en åder och stannar precis innan hjärtat och där pumpas cellgifterna ut....så bra berättat. Jag själv lyssnade med stora öron....och nu skrattar ni som känner mig väl, för ni vet att jag inte har stora öron utan mikro små... hahaha

Mamma kom in en runda vid 9.30 ca för pappa skulle vara på läkarbesök kl 9.45 och sedan strålningen efter ju och C följde med mormor ner i 10 min för att hälsa på morfar och hon hade slängt sig om halsen på honom och hoppat upp i knät och kraaaaamat om honom. Folk i väntrummet hade skrattat till när hon gjorde det, det såg antagligen mysigt ut! Sedan kom hon upp och lämnade henne igen.

När pappas behandling var slut kom de upp och väntade tills mina cellgifter var klara. Det var en konstig känsla att ha pappa på undervåningen och jag själv en våning över och båda behandlas....mycket fel!!!!! Efter vi var klara så åt vi lunch på Matilda, restaurangen på sjukhuset, men jag hade svårt att äta, det smakade inget vidare, allt smakar illa igen. Men sällskapet var det bästa i alla fall *leer*
Innan vi åkte vidare så fick barnen sina adventskalendrar som mormor hade gjort i ordning. De är alltid efterlängtade.!!!

Direkt efter Jönköping så hade C en tid på barnhabeliteringen med arbetsterapeut och sjukgymnast så det var att åka dit och öva, de är duktiga. C var mycket duktig och övade på och de mätte hennes arm och det håller sig som det gjort i flera månader nu efter operationen,,,gott!

Väl hemma igen så var det 30 min vila för sedan var det pioanolektion för C. Hennes lärare var så snäll att han bytte dag för igår var hon ju på Luciaövning och missade sitt pianospel. Så det är en trött, men mycket nöjd C som sitter och kollar och slappar framför tv´n. P var med en kompis efter skolan.
Själv mår jag inte så bra just nu. Jag mår illa och har ingen aptit. Tar alla mina kortison tabletter och illamåendetabletter men jag får nog komplettera mer. Hoppas att natten bli någorlunda lugn. Jag är jätte trött och skall försöka få C ganska tidigt i säng även om de har studiedag i morgon, för jag vill själv lägga mig och sova snart.
















3 kommentarer:

  1. Jag tänker på dig Tina
    En stor kram jane

    SvaraRadera
  2. Otroligt så mysigt du skriver och din härliga humor, men jag är säker på att man hör lika bra med små öron...hm.... Förstår att det var en mycket annorlunda dag. Tänker på dej och sänder många BamseKramar/G

    SvaraRadera
  3. Kramar till dig. Klart att det är fel att både du och din pappa har drabbats men på något vis tror jag att det finns en mening med det. Det är alltid lättare att stötta någon när man varit med om något liknande själv. Ni är varandras styrkor. Många styrkekramar till er alla.
    Caroline

    SvaraRadera