torsdag 24 mars 2011

Veckan som varit...

I går följde jag C till skolan och lämnade värmeljus som de samlar in. ( ni som har hemma får gärna lämna in hos oss senast mars ut tror jag att det är). Det är en helt fantastisk klass. Jag blir så imponerad av dem. Jag mötte dem i korridoren och de hälsade och log. De är så artiga, fina, roliga. En kille sa, men du ser ju ut som en kille.--jasså gör jag, sa jag och skrattade. --Jaaa, sa han, alltså jag menar ditt hår. Ja ha sa jag, men det växer snart ut mer. Ok, sa han som om det skulle betyda något som om hår var viktigt. Att ungar är så härliga.

Jag var på lymfmassage i dag. Det var första gången på två och en halv vecka. L mätte om jag samlat på mig mer vätska. Hon tyckte att jag såg mer svullen ut. Och det minsta var 1 cm och det mesta var 2 cm ökning i "omkrets". Inte så kul precis. Men det gjorde nytta det hon gjorde idag igen, för direkt när jag kommer ut därifrån så känner man att lymfvätskan har runnit till och vill lämna kroppen.

J en läkare i Jönköping på onkologen ringde upp mig i går ang om jag kan börja äta vätskedrivande tabletter igen. Han sa att det går bra men att jag måste ta prover också. Så det gjorde jag idag efter sjukgymnasten. Han berättade också att taxotere tar längre tid att gå ur kroppen än taxol ( som det var planerat att jag skulle haft från början) och att den sortens cellgifter slår ut kroppen mer. Så det är inte konstigt/onormalt att jag känner mig så trött och tung i kroppen p.g.a vätskeansamling, nagelproblem, värk, mm. Han sa även att det kommer att ta flera månader extra att komma igen efter cellgiftsbehandlingen. Skönt att höra, jag började tro att jag var onormal för en del kommer ju igen så fasligt fort efter behandling sa jag. Men, sa han...du har ju fått jätte doser med starka cellgifter, så låt det ta tid. Du skall ju arbeta i minst 25 år till och du skall INTE!!! gå tillbaks till arbetet innan du mår ok . Han tyckte det var bra att jag går på lymfmassage och vattenträning. Men...att jag skall ta det lugnt. Jag tycker ibland att det är tråkigt att sitta här bland väggarna, men jag försöker hälsa på på jobbet en gång i veckan i alla fall. Så de inte glömmer bort hur trilsk jag kan vara och hur det är när munnen min pratar innan min hjärna har tänkt färdigt... SKRATT. En jobbar kompis brukar kalla mig för OOOPS I DID IT AGAIN...

Jag skrev innan att jag är nervös inför läkarbesöken i april. Men man måste tro på det bästa. Jag fick denna underbara glasängel av min goa P när hon var i New York. Det står believe på den och den är så tunn, så tunn av mycket skört glas. Den symboliserar så mycket, skör, tunn, bräcklig, "believe". Vi får tro på det bästa för både pappa, vår underbar "D" , och mig själv.
Något roligt i veckan var artikeln om mamma i Värnamo Nyheter. Om hennes intresse/passion för orkideér. Vi samlar alla på olika saker och hon brukar säga att hennes samlarintresse är: roliga upplevelser med barnbarnen och orkideér.
C och P pratar fortfarande om när mormor använde kolsyrais ( undrar om det heter så) bland blommorna i "tropikskåpet".

Så här kan man ju också göra när man läser på läxan i sitt läsprojekt... Att hon bara såg...men det gick ju att läsa högläsning under en filt också. Hon blev lite snopen när jag tog kort på henne, men jag kunde inte låta bli...
C och hennes grannkompis brukar göra en massa experiment. Det är så kul att höra dem planera och fixa. Här har de lagt vatten, diskmedel, två olika sortes karamellfärg i så att det skall bli färgade bubblor när de blåser med sugrör. -- konstigt att det inte blir grönt sa tjejerna...inte konstigt sa jag, för ni har tagit bittermandelolja istället för karamellfärg....gissa om det luktade *leeeer*




8 kommentarer:

  1. WOW härliga bubblor !!! och ditt "skriveri" hörru. Kul att ses idag !!! Kramar/G

    SvaraRadera
  2. Likadana ljuvliga och sköra änglar finns både hos D och här hos oss. En "Ängel", har försett oss med varsin "Believe-ängel"
    När jag såg bilden på din ängel, kom jag osökt att nynna på ABBA's låt:

    "I have a dream, a song to sing
    To help me cope with anything
    If you see the wonder of a fairy tale
    You can take the future even if you fail
    I believe in angels
    Something good in everything I see
    I believe in angels
    When I know the time is right for me
    I'll cross the stream - I have a dream"

    Det var ett telefonsamtal från en förståndig läkare, som du nu ska både lyssna på och också lyda...... "att jag skall ta det lugnt".

    Alla sätt är bra, utom de dåliga ;)
    det är viktigt att göra det mysigt för sig, även vid läxläsning.
    (Kolsyreis, är namnet ;D )

    LOVE!!!

    SvaraRadera
  3. Visst går det sakta och jag förstår att du blir otålig, men det går framåt. Snart ökar säkert farten med våren.
    Har din kompis lyckats att ta med sig en skör glasängel hel till dig ända från NY så kan det bara betyda att du också snart är det.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Tänkte bara tipsa om att just nu pågår flera tävlingar på min blogg, vinn valfria skor från crocs eller presentkort på 300 kr till en fotobok (alla som är med och tävlar får ett presentkort på 150kr så ALLA vinner!)
    Så passa på att gå in och anmäl dig!:)

    SvaraRadera
  5. Glasängeln betyder tur allt kommer att ordna upp sig tillslut kram Jenni

    SvaraRadera
  6. philip svensson26 mars, 2011 12:55

    gillar din blogg starkt!

    SvaraRadera
  7. ...skickar en hälsning från Stockholm....här börjar våren så smått visa sej och det gillar vi! Till påsken åker vi ner till Skåne.
    Kommer ni kanske ner?

    Kram / Annika

    SvaraRadera
  8. ...skickar en hälsning från Annikas bror med familj i Kinna som oxå kommer till Skåne i påsk.
    Med tanke på att du ska arbeta 25 år till hoppas vi att det blir många somrar tillsammans med familjerna :-)
    Hälsar FredrikMArieJonna&Stina

    SvaraRadera