onsdag 22 december 2010

Min sista cellgiftsbehandling gjord

I går efter att vi skickat barnen till skolan så gav vi oss iväg mot Jönköping. Vi stannade till på City Gross så jag kunde köpa ett stort lass choklad till personalen på onkologen.
Väl frammme så fick jag en säng som önskat, och därefter hade jag läkarbesök. Det var en ny läkare igen som hade utskrivningen men hon var bra påläst och tog sig tid att lyssna och undersökte bra och även rådfråga en cancerläkare som inte jobbar på dagvården.

De ville att jag skall göra ett extra ultraljud på hjärtat för jag är så otroligt andfådd och trött när jag går, och då framför allt i trappor. Jag får stanna och vila ofta vilket jag inte har behövt innan. Bra att de kollar upp i alla fall! Det blir efter helgerna kan jag tro/hoppas så att biverkningar av cellgifterna lägger sig en hel del innan.

Jag skall inte ha någon strålning. Eftersom jag tog bort allt som man kunde på "framsidan" så bedömmer de att jag inte behöver strålning enligt de internationella studierna de använder sig av. Och det är nere på bara 20 % chans att det blir återfall på en 10 års period nu när jag har tagit cellgifterna. BRA!!!!!

Läkaren tyckte att jag var svullen i händer, armar, ben, fötter, bålen mm så hon trodde att jag hade lymfpåverkan. Jag skall beställa tid till sjukgymnasten för att försöka få bort det. Jag fick även furix för att se om det skall hjälpa lite på traven. Jag skall använda min stödstrumpor till armarna som jag redan har hemma och skall även köpa till benen sa hon, snyggt!!!! Hade även en släng av höselgångs inflamation i båda öronen igen,,,nestrans öron. Men jag fick droppar mot det.

Mamma och pappa kom upp 10 min när pappa var färdigbehandlad med strålningen för denna dagen. Oj vad han var röd på halsen och bålen, undrar på att han inte kan äta om han är sådan på utsidan :/ hur skall han då inte vara på insidan av halsen.
Jag fick ett fint pandorasmycke för att jag avslutar min behandling nu, det låg även en fin penna och en nyckel hållare i pandorapåsen, de var jätte fina, TACK!!!
De lämnade även pyjamas till C och jogging byxor till P, barnen får alltid nya fina nytvättade av dem till jul, men i år så fick P ett par adidas joggigbyxor istället TACK!!! De var så fina båda två.
Mamma hade stickat en stor halspolo en slags halsduk till C. Den var av det lenaste garn jag hade känt, den blir mysigt att ta på sig!!!
Mamma överlämnade även två st glasänglar från H en orkidévän i Norge TACK!!! En av dem hänger i C rum.

Det var vemodigt fast samtidigt en otroligt lättnad att gå ut ur dörrarna på onkologen. Glad att man har klarat av dessa behandlingar även om det har varit/ ÄR jobbigt ff. Biverkningarna är ju inte snälla mot kroppen och jag är så otroligt trött och har ont! Och mer kommer det efter denna behandlingen, men då får jag ta det då och försöka behandla så gott det går. Det är en speciell kategori av personenr som KAN inte bara vill utan KAN jobba inom cancervården. De som går där på onkologen på dagvården är fantstiska, helt underbara människor.

P hoppade i isvak i skolan i går på gymnastiken & det var verkligen att hoppa i för de skulle hoppa sönder isen och sedan ta sig upp med dubbar och därefter sprang de upp till högstadiet i tjocka sockar för att sedan basta, tyvärr den som skulle filma hade bara tagit ett kort och det var på land när han kom upp annars hade det varit roligt att visa, för killarna var stolta, för det var -15 när de hoppade i...

I går när vi kom hem var barnens farmor o farfar här de hade hämtat C i skolan, hon hade gjort chili con carne och hade med med sig varsin chokladkartong till barnen. Och kakor till oss. TACK!! Igår när vi åkte hem var det -21 grader och det höll i sig och blev mer under natten och nu är det -21 igen... BRRR!

Nu skall jag ta en till illamående tablett för det börjar söka mig igen. Jag väntar hem barnen
ca kl 11 så jag skall vila mig lite innan de ramlar in här.

9 kommentarer:

  1. Åh, så skönt att det är färdigbehandlat nu. Hoppas att krafterna kommer tillbaka när du slipper ta cellgifter.
    Tänk, vad lätt det är att ta allt för givet när allt är som vanligt.
    Ha det gott önskar
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Nu hoppas jag att du får känna dig pigg efter alla dessa behandlingar. Gott att det är över.
    Jag vill också önska dig en riktigt God Jul tillsammans med din käre make och barnen.
    Många varma julkramar från mig och min gubbe till hela familjen. Gertrud

    SvaraRadera
  3. Vilken tuff behandling du har gått igenom. Nu ska du din kropp äntligen få vila. Du ska se att kroppen börjar trivas om ett tag, efter den hårda fighten. Massa julekramar till dig älskade syster och till din familj.
    Tinna : ))

    SvaraRadera
  4. En riktigt god jul och ett gott och bättre nästa år önskar jag dej. Ett litet lästips- Bröstcancerboken av Ann Sköld Nilsson.

    Anne

    SvaraRadera
  5. Vad skönt att behandlingen är över. Hoppas att ni får en riktigt fin jul även om du kanske inte mår så bra fysiskt. Men nästa jul ska du åter vara i fin form igen.Vi håller alla tummar för dig och tänker på dig och familjen.
    En riktigt God Jul önskar vi er!
    Karin o Leif W

    SvaraRadera
  6. God jul till dig och din familj önskar Christina

    SvaraRadera
  7. God jul Tina ha en fin jul och nyår med familjen kram jenni

    SvaraRadera
  8. Hej Tina!

    Hoppas att julen varit bra! Tänker på dig OFTA! Barnen använder sina "mobilväskor" hela tiden :-) Och att spruta på deodorant under armarna är hur kul som helst! Vi åker till Sälen i morgon och är där i 10 dagar. Det ska bli skönt! Vi hörs snart igen.

    Kramisar i massor från Marie i Kinna

    SvaraRadera
  9. Hoppas allt är bra. Kan inte sluta tänka på di/er. Skulle vara kul att få träffa dig och prata lite gammal skit.
    Vill du kan du leta upp mig på facebook, har försökt hitta dig utan resultat.
    Tusen kramar
    Liselotte

    SvaraRadera