onsdag 29 december 2010

Livets vägar


Ibland önskar man att man kunde stanna tiden eller gå tillbaks och stoppa den i all fall. Att man kunde ändra så att det inte blir dåligt i framtiden. Men det står inte i vår makt att fiffla med tiden, men man kan ju önska i alla fall... En del tycker om att åka på retreat, att få vara tyst, meditera, inte ta intryck mer än av tystnaden och promenader. Det finns olika slags reteat man kan åka på, men jag har aldrig varit på någon, men de som varit och berättat säger att det är en slags läkande känsla. Jag skulle nog ha svårt att slappna av och komma till ro och ta det lugnt. Kanske lagom tills man åker hem...

Igår var vi en sväng i hos svärföräldrarna och åt mat, fikade mm. Vi bytte julklappar. Jag fick potatis som jag önskat, till och med pressad. Kyckling och mycket annat gott. Jag vilade en hel del och till slut blev det ryggläge i soffan. Ja fick yrsel och kallsvettades igen... Det värker i skelettet och musklerna är alldeles möra. Vad jag ogillar 2010, skall bli så skönt att slippa detta årtal... om ni bara visste...

Mamma ringde igår och berättade att pappas läkare valde att lägga in honom i Jönköping. Dels så har han gått ner för mycket i vikt och sedan har han varit så otroligt trött och inte haft tillräckligt med ork. Han har svårt att svälja näringsdryckerna han får med sig hem från sjukhuset och proteindrycken mamma gör åt honom varje dag. Och det är klart smärtan, det som är sönderbränt innuti halsen och utanpå gör ju fruktansvärt ont med... Men bra att de kollar upp honom tycker jag. De hade gett honom dropp i går kväll så jag hoppas han mår lite bättre idag.

3 kommentarer:

  1. Hej Tina! Hoppas er jul varit vilsam och barmhärtig. Tänker på din lilla pappa. Vilken grym situation han är i nu. Jag undrar bara lite försiktigt kan han inte få hjälp med maten via annan väg än munnen, nu när det är så sårigt? Kanske han blivit erbjuden men tackat nej??
    Det finns alternativ antingen med ventrikel sond eller en tillfällig matsond direkt in i magen PEG. Men han kanske inte har möjlighet att ha sådana hjälpmedel heller. Men maten, näringen är ju så viktig för återhämtning. Samtidigt som han behöver all smärtlindring som står till buds. Nyårskramar till dig och din familj

    SvaraRadera
  2. Du är fantastisk person med så mycket motgångar detta året så är du så positiv jag önskar att jag hade lite mer av dig kram jenni och gott nytt år :-)

    SvaraRadera
  3. Det tycks bli årsavslut för er med lidande.
    Hoppas att nästa år blir bättre.
    Bli inte arg på mig nu, men måste du äta potatis?
    Linné den store sa när potatisen kom till Sverige att den var giftig och borde inte ätas av människor. Jag har själv mått dåligt och svettats bl. a av potatisen. Äter bara klyftpotatis ugnsbakad i olja nu. Då går det bättre.
    Kramis från
    Gunilla

    SvaraRadera