torsdag 11 april 2013

Röntga vvs-systemet (njurarna mm)

I tisdags var det dags för att röntga njurarna. Förberedelserna var inte så många. Jag skulle fylla i ett hemskickat papper om läkemedel, längd, vikt (lika roligt varje gång...NOT!!). Och inte kissa på minst en timma innan röntgen och jag skulle dricka minst 5 dl vatten gärna mer, en timme innan. Detta bara för att de skulle se bättre på bilderna.


Nitisk som jag är ibland, så hade jag hållt mig i ca 1,5 timma innan och tillsammans med lunchen hade jag druckit 1,5 liter vatten.... Väl inne fick jag vänta lite extra för de var försenade, vilket i.o.f inte hade gjord något i vanliga fall, men jag var just nu så sprickfärdig....



Väl inne så satte de en kanyl i armen för kontrast vätskan. Och när Per röntgen assistenten kom in och sa att, - nu ska vi röntga, japp sa jag, hela vvs systemet... så skrattades det igen...hualigen, kniiip! När han sprutade in kontrastvätskan sa han- nu bränner det till i urinblåsan, och det var en fruktansvärd känsla. Dels brände det som han sa, och sedan kändes det som när jag födde barn, när vattnet gick. Jag bara ropade rätt ut-jag pinkar på mig!!!! men inte en droppe, han sa att det lurar hjärnan och att det bara känns så, men bara för kvinnor. Männens känns i ryggen.


De fick ta extra bilder och det drog ut på tiden, och när jag var färdig röntgad så sprang en sköterska ut i korridoren och höll upp dörren för mig till toaletten...





Nu var det gjort och under ett dygn efter skall jag dricka minst 2 dl vatten varje timme på dygnet. Gärna på natten med, men det gjorde inget om man slumrade till. Bara för att all konstrast skall rensas ut ur kroppen.


Skönt nu är det gjort.


Och jag var glad att jag slapp att dricka det, för jag glömmer inte när de gjorde sockerbelastning när jag var gravid. Man skulle dricka 5 dl trögflytande sockerlösning el vad det var. Det var lika trögflytande som sirap. URK!



I tisdags på kvällen vred jag till ländryggen så dant när jag böjde mig ner. Sjukgymnasten tittade på ryggen när jag var på lymfmassage igår och hon knäckte till och drog i ryggen. Det small till på 2 ställen. Skönt. Men idag så värker det så jag ska ta naproxen .




Sköna gröna dagar, med sol och värme. Härligt. Pollen mm =mindre härligt!


Jag ska ge mig ut och gå en liten runda, det kanske mjukar upp det onda i ryggen.



I eftermiddag skall C och en klasskompis sjunga. Smågodis=kören ska sjunga på nationaldagen i Apladalen. De övar för fullt och de är planerar att sjunga en sång med kammarkören. Men först är det uppträde på kulturskolan en torsdag framöver och då blir det lite spex, ungefär som ett musikcafé utan kaffe *leeer* ska bli roligt att gå på.












4 kommentarer:

  1. Tack för trevlig läsning! När får du svar från "rörmokarn"?
    Kram
    Annette M

    SvaraRadera
  2. hej
    ja, jag kommer ihag den kanslan nar det branner till i underlivet o det kanns som om man kissade pa sig, mycket obehagligt.
    Sjalv har jag varit o pumpat ut 4 dl lymfvatska fran brostet, det var darfor jag fick feber o enorm vaerk i musklerna o svullet o omt i stygnen.
    Jag hade loppis i barnens skola i Sondags o tog ut mig toalt, dumt.
    Det ar bra att du promenerar, det ar sa jatteviktigt for hela kroppen.
    skot om dig
    Anna

    SvaraRadera
  3. Roligt skrivet om din VVS kontroll ! Om jag ska röntga njurarna så vet jag vad jag kommer att tänka på nu ;).

    Jag tror vi har ljuvligt väder i hela vårt avlånga land, så ut o njut !

    SvaraRadera
  4. Du är toppen, tjejen! Ser att du snart har lika långt hår som jag ;) ;)

    1000 kramar från
    Felixan

    SvaraRadera