söndag 14 april 2013

När jag var liten ville jag... Dag 11

...ja vad ville jag?
När mamma var liten då var hon så rar
och så tjock och så trind som en bulle...
A.Lindgren
Minnet sviker mig men det jag kommer ihåg var att jag ville bli brandman, leeer. Och när jag hade gått färdigt USK/MSK- undersköterska,mentalsköterska linjen så ville jag jobba på ambulansen. Att bli ambulans sjuksköterska var länge en dröm, som aldrig gick i uppfyllelse. Jag ångrar att jag aldrig läste vidare, att jag var alldeles för "feg". Nu när jag tänker tillbaks är det med vemod.
Annars som människa ville jag bli en kombination av min mormor Olga och mamma. Jag har alltid sett upp till dem och hur de löst olika situationer i livet. Något jag aldrig kommer att uppnå är hur de förmedlade trygghet, lugn, och hur de tog sig tid och aldrig suckade när jag kom med frågor el var "besvärlig". Brandman var väl en fjantig önskan, men jag var väl impad av att pappa var det när jag var liten. De gånger det var familjefester/julfest på brandstationen hämtades alla vi barn med brandbil och hade vi tur så fick vi åka i den öppna gamla brandbilen. Undrar om det var den som hade registrerings nr FYR???.
I och för sig kommer jag alltid att var liten...leeeer...158 cm över havet.

En dag i skolan på gymnasiet stod det i mitt anteckningblock följande, jag vet inte vem som skrev det men jag kommer ff ihåg känslan när jag läste det:
 
halsningar/Liebe33.gif
U
R
2
GOOD
2
BE
4
GOTTEN
 halsningar/Liebe33.gif
*****************************************************
Helgen avlöpe med dammtussar som växt i hörnen. Jag har inte gjort något annat än vilat och vilat och vilat. Är så trött i kroppen. Men idag åkte vi till Norlid i alla fall. Och väl där så klippte jag pappa, Cajsa och mormor botaniserade i växthuset och spelade 3-i-rad och jag började lunta.
Jag var alltid med och luntade så fort jag kunde på våren. Jag älskar att göra det. Bränn bort det gamla så det nya kan komma upp och växa.
******************************************************
Tack för titten, på återseende.

3 kommentarer:

  1. Vet du om att du är en härlig människa. Full av liv och inspiration. Kram Gertrud.

    SvaraRadera
  2. Helt riktigt att spara sin energi till något roligare än att städa.
    Bra prioritering.
    Kram från Gunilla med ulltussar och amåskräp här och där.

    SvaraRadera
  3. Vad är amåskräp? Jo, småskräp.

    SvaraRadera