tisdag 2 april 2013

Dag 9___Min tro

Det nionde inlägget handlar om
___Min tro___

Jag kan väl säga att jag inte direkt är uppvuxen i ett traditionellt "kristet" hem, även om vi gick i kyrkan ibland. Då var det mestadels på konserter el dyl i kyrkan och naturligtvis bröllop, dop, och begravningar. En del av mina barndomsvänner var "kyrkliga". Men vad är då tro för mig? Jag tror att min tro väcktes till liv när jag konfirmerade mig. Jag hade en mycket bra präst som heter Börje. Börje och en bra konfabok och spännande möten med olika personer han hade bjudit in till konfagruppen gjorde att det var kanonkul att konfirmeras. Vi förkonfirerades, det innebar att vi skulle gå många gånger i kyrkan och då menar jag MÅNGA!! Om man förkonfirmerades så kunde man beta av sina ggr så behövde man inte göra alla på ett år. Detta var smart, dels så var man länge i kyrkans regi, sedan blev det en bra sammansvettsad grupp. Så, där väcktes min nyfikenhet på kyrkan och bibeln och tron.

Min första fasta anställning fick jag när de ringde från kyrkan i Gnosjö och frågade om jag ville ha fast anställning på vikariatet jag hade gått på? Det var på ett kyrkans fritids som hette FRITIDSHEMMET ANSGAR. Där på detta fritids var det något som gjorde att jag blev troende. Detta fantastiska arbete med barn i åldrarna 6-12 år som jag träffade dagligen. Och vad jag har förstått så har detta fritids betytt mycket för en del barn. Nu när jag träffar dem i vuxen ålder som mammor, pappor så är det med varm röst de berättar om fritids Ansgar och oss personal. Jag och mamma jobbade där. Ja det var guldförgyllda dagar!

Jag tror att det finns något gott i alla människor, faktiskt! Men även om man inte får se det så tror jag det! Jag ser det som en utmaning att locka fram den sidan hos en del människor...leeeer.

Jag är inte bokstavstroende. Ibland får jag frågan, hur kan du tro på Gud när det är krig. Jag försöker att förklara att det är inte Gud som gör att det är krig.
Finns det ett liv efter döden? Jag kan inte svara på det. Men att det skulle vara en slump att det kan bli en livs levande  människa av en spermie och ett ägg. Jag tror inte det är en slump att att man föds, lever sitt liv, dör och så piff-paff så är det slut med det. Jag tror att det finns något mer efter detta sk. jordeliv. Jag vill tro att det inte finns någon smärta i nästa tillvaro, att jag kommer att få vara nära min familj osv. Om jag skulle dö, så kommer jag inte att försvinna, jag tror att jag kommer att finnas med ändå, på något sätt, svårt att förklara, men det tror jag!

Jag tror också på att:
Om man tänker W:W:J:D/ what:would:Jesus:do__ i de flesta sammanhang innan man fattar sitt beslut så blir det kanske lättare att fatta sitt beslut.
Jag tror också på att: 
vår vardag skulle bli bättre om vi använde den gyllene regeln.
"Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem" (Matt. 7:12).
Visst det är inte lätt, jag lyckas långt ifrån alla gånger, men jag övar!
Jag tror också på att:
man kommer att hitta bättre cancermediciner och ev ett botemedel mot cancer. Inte idag, inte i morgon, men ngn gång. Likaså mot stroke, hjärtinfarkt mm.

 
Vem ska jag tro på
Tro på
Tro på när
Tro på när allt är såhär?
Och ingenting vi nånsin med nåt menar
Vem ska jag tro på
Tro på
Tro på när
Tro på när allt är såhär?
Jag hoppas ändå på ett lyckligt slut.

Tomas Di Leva



1 kommentar:

  1. Hej Tina,
    Hoppas att allt är bra med dig.
    Vill tipsa om att jag anordnar en Hälsokryssning till bröstcancerdrabbade med familjer och vänner. i samarbete med Birka. Det blir runt första eller andra veckan i augusti 2014 och ska innehålla föreläsningar (bl.a. Henrik Lindman och Carolina Welin), aktiviteter, artister, utställningar, yoga, gympa och mycket mer. Jag har intresseanmälan på Facebook för att Birka vill veta hur många som är intresserade. Leta "hälsoresa till bröstcancer-drabbade med familj" Om du inte hittar kan skicka mig privat meddelande så skickar jag länk till dig.
    Hoppas du får en fin helg!
    Kram
    Tali

    SvaraRadera