måndag 22 april 2013

Favorit minne(n)

Favorit minne(n)
 
Barnen

Det finns några favorit minnen att välja på. De  allra bästa är naturligtvis när barnen föddes. Phille på våren 1997 och vi bodde då i Gnosjö. Vi var ett härligt gäng mammor som träffades med våra bebbar.
Cajsa föddes när vi bott här i Forsheda i tre och ett halvt år. Hon föddes på sommaren och jag var stor som ett hus. Barnen har gett mig så många goa minnen. Man blir nostalgisk när man tänker tillbaks på när de var små. tiden har gått så fort.
 
Båda barnen har alltid gillat att ha alla slags huvud bonader på sig...och det är så än i dag.

 Mormor och morfar
Oj, här finns det mycket att berätta, men en del vill jag behålla för mig själv. Men mormor var en sådan trygg människa. hon lät mig göra mycket som många andra morföräldrar hade förbjudit. Hon litade på mig så jag fick till exempel tälja i tidig ålder. Göra upp eld och på ängen i en snödriva och grilla korv och fläsk.Hon var fantastisk!  Jag var alltid välkommen och det hände att jag tog bussen ut själv dit när jag blev tillräckligt stor. Och min morfar, ja vi gjorde många tokroliga saker tillsammans. När mormor var och handlade med mamma så brukade jag vara hos morfar under tiden. Morfar hade haft olika sjukdomar och satt i permobil/rullstol.
Försök att se bilden framför er...morfar och jag går ut på en stor kuperad kulle med rullsten. Han behövde inte övertala mig för jag ställde upp på olika upptåg. Och morfar i permobilen och hunden Urra och jag traskade upp, upp, upp tills vi nådde toppen och sedan skulle vi ner igen...jo tjena...en supertung permobil en hund som var orolig och morfar som kanade och kanade längre och längre ut. Det gick inte att backa för då hade den vält, så han körde sakta sakta och jag gick krokig barkom och höll hnm om magen så kasade/kanade vi ner för rullgruset. Om vi kom hem innan mormor och mamma det vet jag inte...men roligt hade vi, som tusan.
 
Sarah
Ett väldigt roligt minne är när barnen pyssling Sara kom hit till Sverige förra året. Hon hörde av sig och ville komma till oss och detta gladde mig så mycket. Vi hade bara en heldag tillsammans. Men vi fick mycket gjort och framför allt hann vi åka till Norlid och hälsa på. Och en dröm jag har är att få åka till USA och hälsa på dem. Och det ska bli någon gång, absolut!
 
 
Och...jag ska skaffa mig många favorit minnen och jag ska leva tills jag blir supergammal för mina barnbarn ska göra roliga och tokiga saker ´med mig när jag blir gammal.
 

1 kommentar:

  1. Bilder som kramar hårt om hjärtat, av kärlek.

    Näpp Tina!!! Du, Morfar och sötnosen Urra,var INTE hemma, när vi kom hem.
    Minns du att ni fick lite bannor, när ni berättat var ni hade varit?
    Love.

    Mamma.

    SvaraRadera