tisdag 21 september 2010

Tårar och glada minnen mm



Idag är en sådan där deppig gråtdag igen. Rätt vad det är så kommer varma salta tårar...Mycket kommer över en. Är trött, dels att inte blodkropparna går upp (0,63) och att jag är ...just bara så trött. På nyheterna pratar de om mitt H där jag jobbar. Det tragiska som hände där för några år sedan. GRÅTER. Kommer ihåg hur dåligt en del barn i samhället mådde. Två terminer gick åt att bara prata med barn/ungdomarna när de kom till grupperna och att bara få "vara". Barn och vuxna grät i tamburen när de lämnade barnen...undrar när byn är läkt igen.

Tänker på...och funderar på hur min kista skall dekoreras när jag är död (om 60 år för jag skall leva tills jag blir 100 :) ) Det skall vara bara naturmaterial: pinnar med bark, utan bark, mossa, lava, löv i alla sortes färger, stenar, bär av olika slag, ja vad som faller dem in att dekorera den med....och så gråter jag lite till.

Gråter för jag är glad för flera krackelerade tonårsstämmor och skratt från rummet och en nynnandes liten en som leker med Petshop.
Gråter lite för att jag saknar min mormor och morfar...kommer ihåg allt tokigt och allt roligt med dem....samtidigt det sorgliga när morfar och jag fick vända hem utan protes och de fick operera om benet för det nästan stack ut ur skinnet. Samtidigt tacksam att morfar och jag gjorde idiotutflykten till högsta kullen utan lov när mormor och mamma var och handlade och det var på ett hår att inte morfar och permobil rullade utför...

(glad) Gråter för att jag älskar minnet av när jag hämtade mormor och hon hade målat ögonbrynen med blå kulspetspenna för att kajalen tagit slut...ilfart i min blåa bil till färghandeln och köpa den finaste kajalpenna de hade, för modern det var hon. LOVE <3 br="">
Nu något helt annat....hittade "huvudkliaren" och skulle prova den....funkar ju inte utan hår....på riktigt... det är när håret rufsas runt det är skönt...nu fastnade den som en antenn på huvudet...jag såg ut som en teletubbies. K bara tittade på mig men sa inget...klok man.

På svt pratade de om olika böcker, dels om cancerdrabbade av olika slag och om anhöriga. Gripande, ja och så satt jag och lipade igen samtidigt som det droppade ner i kaffet.

Det har börjat blöda lite ur såret efter de plockade de futtiga stygnen i går. Ringde in och sa att jag vill inte pilla med det själv, bra tyckte dem men det kunde vara tills på fredag då jag skall ta fler prover inför nästa behandling. Gillar sköterskorna på kirurgen, goa glada och ÄKTA. När jag blir uppropad så kommer B-M , tittar på mitt huvud och ler, ja ha en ny mössa idag igen....jag gillar dem säger hon. Ja tänker jag, jag gillar er med....

Tack för titten, på återseende...en annan dag då jag inte bölar så mycket!

7 kommentarer:

  1. Det sägs att ett skratt förlänger livet, men varför kan det inte gälla lika för tårar. Jag har alltid sagt till mina barn, spar på tårarna till du bättre behöver dem. I ditt fall är det fullt tillåtet att gråta. Men känner jag dig rätt så flabbar du snart igen.Pigga upp dig kramar//Lena

    SvaraRadera
  2. Tröstkram från AnnetteM.
    (Det är hälsosamt att gråta ibland)

    SvaraRadera
  3. Jag kommer ihåg dina morföräldrar jag vad så imponerad över deras bassäng . Ja du Tina tiden går fort det är nu 16 årsedan snart sjutton årsedan vad tar tiden vägen Kram Jenni

    SvaraRadera
  4. Vet du, varje morgon ligger jag säkert och tänker på alla gamla minnen, glada och sorgsna, precis som du nu gör. Kanske borde alla människor gör det så där intensivt som du nu gör, men de hinner inte. De skall jobba.
    Tänk bara inte alltför länge på din kista. Däremot är det ett vackert förslag på dekoration.
    Kram
    Gunilla

    SvaraRadera
  5. Många styrkekramar skickar jag till dig. Du finns i mina böner. Kram Caroline

    SvaraRadera
  6. Det heter att barnbarnen är livets guld men visst är våra mor och farföräldrar fyllda med guld de med. Jag måste finssa lite när du beskrev tokutflykten med morfar din. Guds glädje tårar och styrka tilll dig min kämpe. Kram Tinna

    SvaraRadera
  7. faster här. jag hoppas du mår bättre idag. jag förstår att du gråter. jag beundrar dig lilla gumman. du är så fin i dina mössor. vi hörs. kram faster.

    SvaraRadera